Die Hard
Udgivet 2. jul 2007 | Af: The Insider | Set på DVD
Tilbage i 1988 udgjorde John McClane et forfriskende alternativ til de mange uovervindelige og ufejlbarlige dræbermaskiner, som kollegaer såsom Lundgren, Van Damme og Stallone gang på gang portrætterede. McClane er siden hen selv blevet en veritabel superhelt, der tilsyneladende er immun over for kugler og sagtens kan klare et fald på flere meter uden at få skrammer. Men den første “Die Hard” film var og er fortsat unik. McClane er en ener, der i en nybygget skyskraber egenhændigt må bekæmpe en bande terrorister anført af den psykopatiske Hans Gruber, spillet af en meget veloplagt Alan Rickman.
Der er naturligvis visse aspekter af fortællingen, der ikke virker synderlig plausible, men karaktererne fremstår immervæk troværdige, og det er trods alt det vigtigste. Der bliver endda tid til et par solide sideplots. Forholdet mellem McClane og hans kone bevæger, og det samme gør scenerne, hvor McClane og en kollega kommunikerer via walkie-talkie. Filmen er også noget nær den perfekte filmatisering af den fantasi, som få med XY-kromosomer oprigtigt kan benægte at have eller have haft: at løbe rundt og lege énmandshær i familiære omgivelser og vinde imod alle odds.
Derudover er der et tekst-kommentarspor. DeGovia, manuskriptforfatteren Steven E. DeSouza, special-effects koordinatoren Al Di Sarro, lydmanden Stephen Hunter Flick, produceren Lawrence Gordon, komponisten Michael Kamen, klipperen John F. Link, stuntmanden Charlie Picerni, kritikeren Eric Lichtenfeld og skuespilleren Alan Rickman bliver alle citeret. Der bliver disket op med et hav af fascinerende anekdoter og fortællinger.
Under undermenuen ‘The Cutting Room’ finder man en del materiale, som omhandler klippe-, lyd- og fotograferingsarbejdet på filmen. Man kan se tre forskellige scener og skifte mellem forskellige kameravinkler undervejs. “Scene Edting Workshop” giver én mulighed for at klippe tre scener om via flere forskellige skud. “Audio Mixing” gør det muligt at studere en enkelt scene og lytte til de forskellige lydelementer hver for sig eller sammen (dialog, effekter og musik). “Why Letterbox” (3 min.) er en fascinerende gennemgang af, hvordan widescreen-materiale bliver beskåret til 4:3-formatet til også tv-brug. Gør verden en tjeneste og vis denne til alle, du kender, der mener, at 4:3 er den bedste måde at se film på. Der er også en detaljeret, tekstlig gennemgang af alskens filmtermer.
Så er der endvidere en del PR-materiale. Her er en masse stills fra optagelserne mm., tre trailers og en kort featurette (7 min.), der blev produceret samtidig med selve filmen og byder på flere fine interviews. Til slut har man mulighed for at læse manuskriptet i dets helhed.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet