Danske ungdomsfilm har trange kår i øjeblikket. I juni udkom Simon Stahos “Magi i luften”, som kostede 23 millioner kroner at producere, men som blot formåede at sælge i alt 2.983 billetter, før den blev taget af plakaten.

Se også: Simon Staho stor-flopper med sin dyre ungdomsfilm.

I sidste uge havde “Skyskraber” biografpremiere, men på trods af overvejende positive anmeldelser i den danske presse er Rune Schjøtts ungdomsfilm også blevet et gigantisk flop. I sin første uge har filmen blot formået at sælge 501 billetter i 18 biografer, og dermed er der tale om én af de værste premierer nogensinde.

Filmz-anmelder Jannie Dahl Astrup gav ellers filmen 5 stjerner og skrev bl.a.: “Den begsorte humor flyder tykt og befriende og er med til at gøre “Skyskraber” til en film, der rækker ud over teenage-kernepublikummet.” Det har filmen altså i realiteten ikke formået.

Thomas Gammeltoft fra selskabet Fine & Mellow, der har produceret “Skyskraber”, udtaler til Jyllands-Posten: ”Jeg slikker sårene og prøver at beskytte alle, der har haft med projektet at gøre. Vi havde premiere på valgaftenen, hvilket langt fra er optimalt, og vi er oppe imod en film som Nicolas Winding Refns ‘Drive’. Når det er sagt, er der masser af ting, vi må kigge på, om vi skulle have gjort anderledes.”

Schjøtt og Gammeltoft kan i det mindste trøste sig med, at “Skyskraber”, som blev støttet med fire millioner kroner af Det Danske Filminstitut, var et meget rost bidrag til ungdomskonkurrencen på årets filmfestival i Berlin.

Læs Filmz’ biografanmeldelse af “Skyskraber”.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#1 The narrator 12 år siden

Var plottet ikke noget med en dreng med forhudsforsnævring der forsøger at have sex med en blind pige?

Det er mig en gåde nogen nogensinde kunne tro den ville få succes.

Kong Midas kunne efter sigende forvandle alt til guld han rørte ved. Det Danske Filminstitut derimod forvandler alt til lort.
Gravatar

#2 MOVIE1000 12 år siden

Tror heller ikke der er mange unge der vil se noget indenfor den genre, de er mere umodne og vil hellere se pik og patter (Klovn: The Movie).
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#3 Sentrax 12 år siden

MOVIE1000 (2) skrev:
Tror heller ikke der er mange unge der vil se noget indenfor den genre, de er mere umodne og vil hellere se pik og patter (Klovn: The Movie).


Det var så alligevel ret mange mennesker, du fik kaldt for umodne der.

Tak :)
Gravatar

#4 dunga 12 år siden

Problemet med danske ungdomsfilm er, at de har et skrabet PR-budget, så ingen aner at de har premiere før de er taget af plakaten igen. Det er en dårlig undskyldning med valg-aften og "Drive"premiere, da målgruppen for denne ungdomsfilm aldrig vil sidde og se valg eller se "Drive". Det handler om at gøre folk/unge opmærksomme på filmene, det har de amerikanske selskaber fundet ud af, så de kan lancere selv de dårligste film så hyppigt, at folk ender med at se dem.

De danske selskaber bliver nødt til at vægte PRdelen meget mere tydeligt, hvis de vil have unge til at se ungdomsfilmene.
Gravatar

#5 Nukleon 12 år siden

Jeg tilhører ikke målgruppen, men jeg har slet ikke hørt om denne film før nu. Ej heller havde jeg hørt om "Magi i Luften" før den fik sit renomme som et gigantisk flop.
Gravatar

#6 mr gaijin 12 år siden

Jeg ryster på hovedet, når jeg ser klip fra film som Bora-bora og Magi i Luften. De forsøger så meget at være unge med de unge, men de rammer helt forbi.

Jeg tror, at den danske film- og tv-branche er meget langt fra ungdommen i dag. Det er som om, at de kigger på tween-fænomener som Disney-produktionerne og tror, at det er lavet til teenagere.

Ungdommen i dag er langt skarpere end dem i Danmark, der vil lave tv og film til dem. De kan få alt via nettet, og de vælger selvfølgelig det bedste.

I denne artikel fra Politiken bider jeg mærke i, at så mange af de adspurgte er vilde med "How I Met Your Mother", som har vildt mange metalag og narrative fletninger under overfladen af "Venner"-agtig-sitcom.

Seertallene herhjemme på den slags er måske ikke så høje, men de unge ser det jo via nettet i stedet. Tweens holder sig nok mere til det, de får serveret via traditionelle tv-kanaler, og derfor får de høje seertal.

Så er der en film som "Skyskraber". Den virker umiddelbart lidt for Søren Kragh Jakobsen-agtig. Den er lidt for fjern fra de hurtigt-tænkende, popkultursforbrugende unge, som er vokset op med nettet. De unge i traileren i "Skyskraber" taler ikke på samme måde som de unge, som jeg til daglig underviser.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#7 harold_zoid 12 år siden

jeg havde egentlig planer om at se Skyskraber, men den bliver slet ikke vist i en biograf, der ligger under 1½ times rejsetid fra mit hjem.
Det ville nok hjælpe på salgstallene, hvis filmen kom ud i andet end landets 4-5 største byer.
Gravatar

#8 akerman 12 år siden

Og hvor meget fik denne film så i støtte? =)
Gravatar

#9 TheEnd 12 år siden

Det sejler jo med deres PR. Pænt mange af de film der flopper i biffen er sikkert hæderlige. Men der er sgu ikk nogen der har hørt om dem.
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#10 Geekalot 12 år siden

ved ikke hvad hun har bedømt før, men kan være en fabrik vil gi hende arbejde hehe
Ud over det, aner ikke hva den film er om og tror kun jeg har set en overskrift med den et eller andet sted, navnet lyder bekendt

Skriv ny kommentar: