Danske ungdomsfilm har trange kår i øjeblikket. I juni udkom Simon Stahos “Magi i luften”, som kostede 23 millioner kroner at producere, men som blot formåede at sælge i alt 2.983 billetter, før den blev taget af plakaten.
Se også: Simon Staho stor-flopper med sin dyre ungdomsfilm.
I sidste uge havde “Skyskraber” biografpremiere, men på trods af overvejende positive anmeldelser i den danske presse er Rune Schjøtts ungdomsfilm også blevet et gigantisk flop. I sin første uge har filmen blot formået at sælge 501 billetter i 18 biografer, og dermed er der tale om én af de værste premierer nogensinde.
Filmz-anmelder Jannie Dahl Astrup gav ellers filmen 5 stjerner og skrev bl.a.: “Den begsorte humor flyder tykt og befriende og er med til at gøre “Skyskraber” til en film, der rækker ud over teenage-kernepublikummet.” Det har filmen altså i realiteten ikke formået.
Thomas Gammeltoft fra selskabet Fine & Mellow, der har produceret “Skyskraber”, udtaler til Jyllands-Posten: ”Jeg slikker sårene og prøver at beskytte alle, der har haft med projektet at gøre. Vi havde premiere på valgaftenen, hvilket langt fra er optimalt, og vi er oppe imod en film som Nicolas Winding Refns ‘Drive’. Når det er sagt, er der masser af ting, vi må kigge på, om vi skulle have gjort anderledes.”
Schjøtt og Gammeltoft kan i det mindste trøste sig med, at “Skyskraber”, som blev støttet med fire millioner kroner af Det Danske Filminstitut, var et meget rost bidrag til ungdomskonkurrencen på årets filmfestival i Berlin.
#1 The narrator 13 år siden
Det er mig en gåde nogen nogensinde kunne tro den ville få succes.
Kong Midas kunne efter sigende forvandle alt til guld han rørte ved. Det Danske Filminstitut derimod forvandler alt til lort.
#2 MOVIE1000 13 år siden
#3 Sentrax 13 år siden
Det var så alligevel ret mange mennesker, du fik kaldt for umodne der.
Tak :)
#4 dunga 13 år siden
De danske selskaber bliver nødt til at vægte PRdelen meget mere tydeligt, hvis de vil have unge til at se ungdomsfilmene.
#5 Nukleon 13 år siden
#6 mr gaijin 13 år siden
Jeg tror, at den danske film- og tv-branche er meget langt fra ungdommen i dag. Det er som om, at de kigger på tween-fænomener som Disney-produktionerne og tror, at det er lavet til teenagere.
Ungdommen i dag er langt skarpere end dem i Danmark, der vil lave tv og film til dem. De kan få alt via nettet, og de vælger selvfølgelig det bedste.
I denne artikel fra Politiken bider jeg mærke i, at så mange af de adspurgte er vilde med "How I Met Your Mother", som har vildt mange metalag og narrative fletninger under overfladen af "Venner"-agtig-sitcom.
Seertallene herhjemme på den slags er måske ikke så høje, men de unge ser det jo via nettet i stedet. Tweens holder sig nok mere til det, de får serveret via traditionelle tv-kanaler, og derfor får de høje seertal.
Så er der en film som "Skyskraber". Den virker umiddelbart lidt for Søren Kragh Jakobsen-agtig. Den er lidt for fjern fra de hurtigt-tænkende, popkultursforbrugende unge, som er vokset op med nettet. De unge i traileren i "Skyskraber" taler ikke på samme måde som de unge, som jeg til daglig underviser.
#7 harold_zoid 13 år siden
Det ville nok hjælpe på salgstallene, hvis filmen kom ud i andet end landets 4-5 største byer.
#8 akerman 13 år siden
#9 TheEnd 13 år siden
#10 Geekalot 13 år siden
Ud over det, aner ikke hva den film er om og tror kun jeg har set en overskrift med den et eller andet sted, navnet lyder bekendt