Skyskraber
Udgivet 14. sep 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Ja, ja, ja. Det er svært at være teenager. Hvis man ikke allerede vidste det, er der en god chance for, at et utal af film står i kø for at fortælle én det. Hormonerne raser rådvildt rundt, man har altid det forkerte tøj på, far og mor er pinlige og kærligheden umulig. Alle de klicheer har Rune Schjøtts debutspillefilm et dejligt forfriskende blik på. “Skyskraber” er noget så eventyrligt som en poetisk ungdomsfilm med et storbankende, sorthumoristisk hjerte.
“Skyskraber” er en fin og finurlig fortælling fra den rådne banans overdrev. Helt derude fra, hvor ikke engang kragerne orker at flyve. Hvor slut-70’ernes kluns stadig er højeste mode og den blå termojakke er uniform fin. Rune Schjøtts film foregår i et mærkeligt vakuum, hvor man ikke rigtig kan sætte fingeren på, præcis hvor og hvornår vi befinder os. Et sted, hvor tiden måske er gået i stå. Og det er et enormt plus. Historien om Jon og Edith og deres løsrivelsesproces fra et sæt mere end absurde forældre løfter sig således over det banale og bliver ligefrem småuniversel.
Den begsorte humor flyder tykt og befriende og er med til at gøre “Skyskraber” til en film, der rækker ud over teenage-kernepublikummet. Lars Brygmanns portræt af Ediths overbeskyttende far, der er mere end villig til at gøre skade på sig selv bare for at holde datteren hjemme fra en fest, er herlig gakket – og nok så rammende. Rikke Louise Andersson, hvem mange nok husker fra den skæbnesvangre rolle som Joyce i “Nattevagten”, stjæler bogstaveligt talt billedet i birollen som Jons mor: En alkoholiseret og ikke særlig dygtig dyrlæge, der af bare frygt for farmands reaktion selv griber skalpellen, da Jon udtrykker ønske om endelig at få opereret sin smertefulde forhudsforsnævring!
Rune Schjøtt har stensikkert skævet godt efter en film som Hal Ashbys “Harold and Maude” (1971). Her blandede Ashby på mesterlig vis ungdommens av-i-sjælen med et skævt plot, finurlige karakterer, sort humor og et helstøbt soundtrack (af Cat Stevens). Det samme kommer Schjøtt fint i mål med. Nok er visse elementer lige overgearede nok (som Mortens Suurballes skingrende vanvittige farmand, der i sit eget lokalradioprogram prædiker afholdenhed), men det overordnede indtryk er af en helstøbt, fantasifuld film, der fabulerer sprudlende og finfølt over dét at gøre op med den trygge, varme redde og flyve ud – helt op hvor skyskraberne rammer himlen – og finde sig selv.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet