Selv om 2015 tegner til at blive et rekord-år for biograferne, så er fremtiden for filmbranchen måske knap så lys. Prispresset fra streaming – lovlig og ulovlig – samt det faldende salg af fysiske film gør, at der må tænkes nyt. Det mener spilanmelder hos Dagbladet Information, Julie Horup.

Se også: Netflix-chef: Flow-tv er dødt om 20 år

Julie Horup mener, at filmbranchen burde kigge til og lære af spilbranchen, der har stor succes. Hun har fire konkrete forslag til, hvad filmbranchen kan lære af spilbranchen.

1. Hvis du spørger en netpirat, hvorfor han eller hun piratkopierer film eller tv-serier, vil svaret ofte være, at produktet ikke er tilgængeligt på lovlig vis – enten fordi det simpelthen ikke lanceres i deres land, eller fordi lanceringen ligger flere måneder ude i fremtiden.

Spilbranchen har accepteret globale lanceringer som et nødvendigt onde, der faktisk har store fordele. Det dæmper ikke kun behovet for piratkopiering, men sikrer også tilfredse brugere, uanset hvor de befinder sig i verden.

2. Film skal streames i højest mulig kvalitet, tjenesten skal simpelthen bare fungere rent teknisk, og vigtigst af alt skal tjenesten være tilgængelig på alle foretrukne platforme.

3. I stedet for at skræmme netpiraterne, hvilket tydeligvis ikke fungerer, så tilbyd attraktive alternativer. Spilbranchen bugner af digitale distributionsplatforme, hvor de lovlige alternativer efterhånden er så billige (eller ligefrem gratis), at piratkopiering nærmest ikke kan betale sig, så hvorfor kan det samme ikke lade sig gøre i filmbranchen?

4. Når den danske spilbranche konkluderer, at den ikke vil være afhængig af statens støttekroner, er det ikke et tegn på arrogance, men blot et ydmygt ønske om at være bæredygtig, uanset hvilke udfordringer branchen møder.

Når den danske filmbranche i kor råber efter hjælp i form af støttekroner og samtidig udråber piratkopiering som dens nemesis, er det derimod netop et tegn på arrogance og ignorant modvillighed til at tilpasse sig ændringer, der kommer, uanset om man vil det eller ej.

Er du enig med Julie Horup?

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (49)
Gravatar

#21 arnem 8 år siden

#18

Gider du forklare hvorfor hvad der er rigtigt for det internationale marked er rigtigt for det danske?

Problemet med sådan en streaming tjeneste som du forslår er at den ikke ville kunne genere nok kapital til at man ville kunne blive ved med at producere materiale.

#20
Der findes ikke nok der gider se Olsen banden med engelske undertekster til at det kan betale sig at jagte den mulighed.

Det internationale marked for dansk film er minimalt, og vil fortsætte med at være det. Den idé om at dansk film er noget ude i verdenen, er kun i forhold til filmkendere og festivaller osv. I forhold til rent faktisk at få et publikum og tjene penge nok til at finansiere nye film, sker så sjældent, at man ikke kan drive forretning på baggrund af det.

Dansk film er på størrelse med Iransk film. Så kan man selv lige mærke efter hvor ofte man som filmentusiast har stiftet bekendskab med film fra Iran.

Lige nu kan film industrien ikke engang finde ud af at lave film som danskerne gider se, så hvordan i alverden skal vi kunne gå internationalt?
Gravatar

#22 arnem 8 år siden

Sidste punkt er i øvrigt forkert. Der er masser af dansk spilindustri der gennem tiden har udtrykt stor utilfredshed med manglen på danske støttekroner.
Gravatar

#23 Bishop 8 år siden

Nu kan jeg ikke komme ind på kilde materialet og læse artiklen.
Hvad snakker kvinden om? Hvem henvender hun sig til her, den danske eller en internationale filmbranche?

1. Når man spørger net pirater om hvorfor han/hun downloader ulovligt så vil svaret selvfølgelig være fordi han/hun ikke kan få adgang til det på lovlig vis. Spørg tyven om hvorfor han/hun stjæler og du vil få en masse "gode" undskyldninger. Det er rigtigt nok at der kan være noget materiale som udkommer senere herhjemme, men så må man jo vente, men man kan da ikke retfærdiggøre tyveri med den undskyldning.

2. Har vi ikke tjenester herhjemme som leverer på disse kriterier? Netflix?

3. Her står jeg helt af... lovlige distributions alternativer der er næsten gratis? Mener nu at jeg betalte 45 euro for The Witcher 3 på steam. Ja steam og GOG har mange gode tilbud som vi har glæde af men ikke på de nyeste AAA titler. Det ville ikke være rentabel. Sammen gælder jo for film branchen det er jo de nye stor produktioner som tit er problemet.
(kender ikke til playstation og microsoft distribution tilbud)

4. Spilbranchen herhjemme har vel også større mulighed for at ramme det store udland. De henter vel også midler ind fra tjenester som f.eks Kickstarter.
Gravatar

#24 Daywalker 8 år siden

Præcist link til kilde:
http://www.information.dk/543438
Don't worry... An Anti-fortress gun can not touch me, because I am not a fortress.
Gravatar

#25 arnem 8 år siden

Det er jo fuldstændigt tydeligt ud fra artiklen at Julie Horup intet begreb har om hvordan filmindustrien hænger sammen.

Hun vurderer sikkert bare ud fra hvad hun læser i medierne og Ronnie Fridthjofs udtagelser. Det virker ikke som om der ligger noget research eller egentlig viden bag de udtagelser.
Gravatar

#26 Driver 8 år siden

Bishop (23) skrev:
Nu kan jeg ikke komme ind på kilde materialet og læse artiklen.
Hvad snakker kvinden om? Hvem henvender hun sig til her, den danske eller en internationale filmbranche?

Præcis! Det er fuldstændig uklart, hvem Julie Horup taler om og til og alligevel stemmer folk herinde i med hende, fordi de vil spare lidt skillinger. I aner jo ikke engang, hvem og hvilket marked, hun taler om?

Hvis Julie taler om det danske filmmarked, jamen så big wup! Vi er en lille plet i det store hele og fordi, vi ikke kan få det til at køre rundt med vores egne danske film (hvilket vi jo godt kan - de danske film er hvert evigt eneste år de bedst sælgende film i biograferne herhjemme), er det ikke ens betydende med, at branchen i det store udland ikke tjener godt.

Var det ikke muligt at få Julie involveret i debatten herinde, for jeg har meget, jeg undrer mig over ved hendes artikel.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#27 arnem 8 år siden

#26

Gode pointer, men den eneste grund til at dansk film kan løbe rundt er fordi staten hvert år pumper millioner af kroner i bøssen. Hvis dansk film ikke var statsstøttet, ville det ikke løbe rundt.

Det kan godt være der er en tre-fire nogenlunde sete danske film om året, men husk at vi laver over 20 om året.
Gravatar

#28 Driver 8 år siden

#27

At der er et fåtal af film, som trækker læsset for resten, er jo altså ikke unikt for Danmark. Det ser vi også i Hollywood og andre steder i udlandet, hvor der bliver distribueret film fra små selskaber, som ikke tjener i nærheden af, hvad de har kostet at producere.

Og de, er altså ikke nogenlunde sete. De er mest sete af alle film herhjemme, internationale såvel som danske. Klovn the Movie, Kvinden I Buret, Min Søsters Børn, Mænd og Høns osv. har herhjemme i danske biografer ligget nr 1 på bio-indkomstlisterne. :-)

Ikke decideret møntet på dig:

Jeg mener i øvrigt heller ikke, at den danske filmbranche skal stat-støttes, men Julie Horups artikel er det rene ligegyldighed, hvor hun med al tydelighed sidestiller spilbranchen med filmbranchen, hvilket hun ikke kan. Det er det rene volapyk hun lukker ud, hvor hun hverken forholder sig til det økonomiske aspekt, distributørernes eller efterspørgsel kontra udbud.

Ren volapyk forfattet på 5 minutter af en pige, der tror, hun har opskriften på noget, hun ikke har forstand på.

Hvilke tre-fire film, skal trække det økonomiske læs herhjemme, hvis man skal gøre som Julie Horup foreslår i punkt 1? Det gad jeg godt vide. Hvor skal den økonomiske ballast komme fra?

I forvejen koster spil jo i øvrigt mere end film. Men det spiller måske ikke nogen rolle for Julie?
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#29 arnem 8 år siden

#28

Det fungerer ikke på den måde at de store film trækker læsset for de små.

Staten trækker læsset, ikke film som Klovn og Kvinden i Buret. Hvis du regner på hvad de film har af indtægter i forhold til hvor meget de koster at lave, kan du se at der på ingen måde er penge til at trække andre film. De holder selskaberne kørende, men er stadig dybt afhængige af statsstøtten.

I USA, ja, der dækker en film som Dark Knight over en fiasko som Green Lantern, men det er et internationalt marked vi taler om her.

Hvis man fjernede statsstøtten fra dansk film, ville der ikke blive lavet dansk film. Det ville ikke være muligt at leve af det.

Det kan man jo synes er fint nok, det er ikke det vi diskuterer her. Men det regnestykke du sætter op er simpelthen forkert. Det er ikke de store danske film der gør det muligt at lave andre film. Det er statsstøtten der gør det muligt overhovedet at lave film med de budgetter vi har i Danmark.
Gravatar

#30 BossDanmark 8 år siden

Danske film er kun mulige, hvis der er støtte kroner bag. Vores sprogområder er for lille til at kunne lave danske film, der kan tjene sig selv hjem. Og skulle der blive lavet en stor film som kunne have interesse for USA, ja så laver de en amerikansk udgave af den. Det samme gælder også danske tv serier. Skal de noget stort, bliver der lavet en engelsksproget udgave.

Og vi har behov for danske film og dansk tv. For det er vores sprog og det bevares bedst ved at det bruges i bøger, film og tv. Sproget er i forvejen presset hårdt af film og tv fra USA.

"Jeg ska' ha' noget coke. Det ska' jeg da ha'. Det ska' jeg da haaaaa'"
Ulrich Thomsen som Peter i 'Blinkende Lygter'

Skriv ny kommentar: