Førende biograf-analytikere har forudset, at 2018 bliver året for Premium VOD – premierefilm hurtigere til hjemmebiografen. Men den analyse skyder den største amerikanske biografkæde nu ned: Der er ikke længere forhandlinger om Premium VOD.
Se også: Biograf-mareridt fortsætter: Aktierne i frit fald på grund af Premium VOD
De store filmselskaber – på nær Disney – har ellers længe diskuteret muligheden for Premium VOD. Men biograferne er ikke interesseret i den løsning. Det slår økonomichefen i AMC Entertainment Holdings fast:
”Vi er ikke aktivt involveret i samtaler… Det er ikke så varmt et emne, som det var tidligere… Der er bare ikke enighed om det på nuværende tidspunkt,” siger Craig Ramsey ifølge Celluloid Junkie.
Det er særligt to punkter, der angiveligt skiller parterne. Først er der spørgsmålet om biograf-vinduet. Hvor lang/kort tid efter biograf-premieren skal der gå, før en film kan tilbydes som Premium VOD?
Og så er der naturligvis spørgsmålet om pris. Hvad skal det koste? Ingen af delene er det enighed om i filmbranchen.
Så hvis selskaberne, der er presset efter et mindre godt 2017, stadig ønsker Premium VOD, så er de sandsynligvis nødt til at gå enegang uden en aftale med biograferne.
#1 Kim Pedersen 6 år siden
Det er også noget rent vrøvl når Filmz konkludere at "biograferne ikke er interesseret i en løsning." De er jo alle pænt troppet op til forhandlingsbordet og har diskutere muligheden. Det kan jo ligeså godt være de amerikanske studier som har mistet interessen.
Man har snakket om dette i 30 år, og hver gang er fortalere sprunget op som løver, men er faldet ned som lam, når konsekvensen er gået op for dem.
Disneys chef, Bob Iger, udtalte for 12 år siden at simultanudsendelse af film på alle platforme var vejen frem. I dag er han den argeste modstander og Disney har sagt klart nej til Premium VoD.
Distributionsselskabet Roadside Attractions var de varmeste fortalere for et kort biografvindue - eller intet biografvindue - og udsendte rent faktisk tre film med intet eller kort biografvindue. I dag er de modstandere af hurtig udsendelse af film på de digitale medier. Det kan simpelthen ikke betale sig.
Sådan har vi alle lov til at blive klogere. Også Filmz.
I virkeligheden drejer denne diskussion sig om grundlag for fortsat at kunne tilbyde forbrugerne film af høj kvalitet, eller reducere tilbuddet til lavbudget-ragelse. Såfremt man ønsker det første, er et solidt biografvindue forudsætningen.
En korrekt gengivelse af problematikken kan læses her: http://danske-biografer.dk/luften-er-gaaet-af-prem... hvor sjovt nok Warners chef udtaler det samme som biograferne. Det faktum har Filmz behændigt undgået at fortælle sine brugere.
#2 Geekalod 6 år siden
#3 Morten Vejlgaard Just 6 år siden
Nej, men det mener/tror/tænker nogle af selskaberne. Og det gengiver vi journalistisk til læserne - også selv om du og biograferne er uenige med selskaberne.
#4 Kim Pedersen 6 år siden
#5 Kim Pedersen 6 år siden
#6 Morten Vejlgaard Just 6 år siden
#7 Kim Pedersen 6 år siden
#8 Morten Vejlgaard Just 6 år siden
At de ikke aktuelt er ved at fjerne vinduet, er vel ikke i modsætning til, at selskaberne igennem det meste af 2017 - på nær Disney - har diskuteret Premium VOD? En diskussion, som vel ikke er groet i biografernes have?
Der står intet i artiklen om, om PVoD er godt eller skidt, men konstaterer blot, at AMC ikke længere er involveret i diskussionen.
Tsujihara udtaler endda videre i interviewet, som du linker til: 'We’ve got to make it more seamless for consumers to find what they want when they want it.' - det kan vel godt læses som fortsat interesse i en udgave af PVoD, eller hvordan læser du den del?
#9 Kim Pedersen 6 år siden
#10 Morten Vejlgaard Just 6 år siden