Rekord-dårlige seertal er grunden til, at Oscar-akademiet har lavet ny populær-pris.

Sidste Oscar-show i marts havde historisk lave seertal. Efter dette show vidste Oscar-akademiet og Disney-ABC, der viser showet på amerikansk tv, at der måtte laves nogle ændringer for at få seerne tilbage, skriver Variety.

Derfor lavede man den nye kategori ‘Outstanding Achievement in Popular Film’ specifikt til blockbuster-film, som har et større publikum end andre Oscar-nominerede film – læs mere her.

Dette blev allerede foreslået af tv-folkene fra Disney-ABC til et møde kort efter den historiske bundskraber i marts. Der blev de andre nye ændringer også foreslået, som at showet skulle flyttes frem til starten af februar fra 2020 af og forkortes til maks tre timer ved at flytte flere af priserne ind i reklamepauserne.

Dette stemte akademiets bestyrelse om i tirsdag, hvor ændringerne altså blev vedtaget. Kriterierne for at blive nomineret til den nye populær-pris er dog stadig ikke blevet afsløret.

Showet i marts var 3 timer og 53 minutter langt, og der var flere film med høje Box Office-tal i ‘Bedste film’-kategorien i form af “Get Out”, “Dunkirk” og “Shape of Water”.

Der var 26,6 millioner seere ved showet, hvilket var 19 % lavere end showet i 2017 og 39 procent lavere end Oscar-showets rekord-seertal fra 2014.

Oscar-showet med den nye blockbuster-kategori og en endnu ukendt vært vil blive afholdt den 24. februar 2019.



Vis kommentarer (17)
Gravatar

#1 Justin 6 år siden

Jeg gætter på at det er den forkerte retning
Dem der ser blockbuster film, gider ikke se Oscar
Dem der plejede at se Oscar, syntes nu det er plat og useriøs
Gravatar

#2 Mejse 6 år siden

#1 interessant, at du sådan ved alt muligt om folk, hvad så med dem der både ser blockbusters og oscar ? de findes ikke ?
Gravatar

#3 Johnny42 6 år siden

Jeg så ikke Oscar-showet før, og dette tiltag ændrer intet for mig, men får det til at minde endnu mere om MTV. De er godt nok nød til at melde åbent ud hvad de mener med 'populære film, så der er objektive kriterier for at komme i betragtning til den kategori.

Men hele Oscar begrebet bliver udvandet, og det med at være nomineret eller vinde 2-3 priser kan jeg ikke bruge som et salgsargument længere. Jeg skal vide specifikt hvilke kategorier filmene har været nomineret i/vundet.
Gravatar

#4 Jb-film 6 år siden

Dette er endnu et eksempel på den kynisme og magtfaktor som Disney sætter for dagen - ikke bare med film, men også med tv-mediet!
Gravatar

#5 Mejse 6 år siden

#3 slap nu lige af altså :) de har offentliggjort det for et par dage siden, og ikke engang sagt om det kommer med til næste show, de skal nok melde ud hvad kriterierne er i lige så stor stil som det er gjort med andre kategorier.

#4 kynisme ? og er ikke sikker på at komme med forslag er en magtfaktor :)

det er bare en ny kategori det er sket før, det vil ske igen, hvorfor skal det gøres til en stor ting fordi de prøver at lukke hullet, til folk der ikke går op i de film der normalt vinder oscars ? ligesom alle andre shows og festivaller, så foretager man ændringer hvis man er i problemer, for søren da folk slap lidt af :D
Gravatar

#6 Jb-film 6 år siden

#5

Jeg fastholder mit synspunkt!

At forkorte showet til tre timer og ved at flytte flere af priserne ind i reklamepauserne, det siger heller ikke så lidt!
Gravatar

#7 Geekalot 6 år siden

Det kan ikke være den ligegyldige politiske korrekthed der er begyndt at herske til Oscar showet, færre og færre seere gider at se på?
For det er vel pris overrækkelsen folk gerne vil se, så at flytte det ind i reklame pauser lyder ultimativt dumt, syntes jeg. Medmindre jeg har misforstået noget.
Gravatar

#8 Johnny42 6 år siden

Det rejser også et andet spørgsmål. Hvilke priser er så ligegyldige at de ikke fortjener at blive sendt live? Og hvis de er så ligegyldige, hvorfor fjerner man dem ikke bare?
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

#7 jamen er enig i at det er problemet, eller ikke den politiske korrekthed, tror jeg ikke rør de fleste, men mere bare politik, og jo at flytte det til pauserne virker mærkeligt, men tænker de har nogen statestikker de går ud fra, der siger at i løbet af et 4 timers show mister de mange folk, eller folk starter med at se det senere, tænker ikke de bare har fundet på det for sjov.

#8 altså de har jo et helt show de har lavet, som ikke bliver vist, for alle de priser de ser som mindre vigtige, tænker det er dem der står for det der afgøre det, og det bliver vel tekniske priser af forskellig art, igen tænker jeg de har nogen seeretal der viser hvilke priser folk viser mest interesse for.
Gravatar

#10 OliverDK 6 år siden

Det er menneskeligt at lede efter én årsag, men jeg tror der er flere grunde til den falde interesse for showet:

1. Folks "attention span" er bare ikke hvad den har været og en del magter/gider ikke se et flere timers show.
2. Flere foretrækker sikkert et kort sammendrag dagen efter.
3. Flere læser sikkert blot en artikel hvor de hurtig kan finde de priser de er interesseret i.
4. Politisk korrekthed eller Hollywoods "politik" betyder sikkert noget for nogen.
5. Der er megen andet nemt tilgængelig underholdning i dag at vælge imellem som showet skal konkurrer imod.
6. Tiden er måske vokset fra denne slags shows.
7. Osv.
8. En kombination af ovenstående.

Personligt tror jeg ikke ændringerne betyder de store, men hvem ved. Måske det kan skabe en lille opblomstring året det introduceres, men herefter tænker jeg interessen falder igen.

For mig personligt kommer det ikke til at betyde noget, men det skyldes at hele showet og prisen aldrig har sagt mig noget. Jeg finder det kedeligt, opblæst, overdrevet og ligegyldigt.

Skriv ny kommentar: