Indimellem har de danske biografgængere særdeles ringe smag – i hvert fald hvis man skal tro det anerkendte britiske filmmagasin Empire.
Nicolas Winding Refns vikingefilm “Valhalla Rising” solgte således kun 8.050 billetter i de danske biografer og blev dermed den tredje mindst sete spillefilm i Danmark i 2010. Det skriver Politiken.
Se også: Nicolas Winding Refns “Valhalla Rising” deler de danske anmeldere.
Men i udlandet har Refns film fået en anderledes positiv modtagelse, og filmen ligger nummer 18 på Empires liste over de bedste film i 2010. Den er dermed placeret foran den Oscar-nominerede “Precious” og Guldløve-vinderen på filmfestivalen i Venedig, “Libanon”.
Empire skriver: ”Vikingefilm er lige så moderne som nakkehår, men Nicolas Winding Refns udgave skaber sin egen niche”.
På Empires førsteplads over årets bedte film finder man Christopher Nolans “Inception”, mens David Finchers “The Social Network” komme ind som årets nummer 2.
Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.
#191 Highland Park 13 år siden
Jeg tror det tætteste, vi er kommet på et konkret svar på dit spørgsmål er dette (se nederst i indlægget):
http://filmz.dk/forum/anmeldelser/antichrist-45540...
#192 Hr. Nielsen 13 år siden
Af de af hans film jeg har set, kan jeg se jeg har givet følgende bedømmelser....
Europa 7/10
Riget 7/10
Breaking the Waves 7/10
Riget II 7/10
Idioterne 4/10
Dancer in the Dark 7/10
Dogville 8/10
Manderlay 2/10
Direktøren for det hele 2/10
Antichrist 7/10
#193 Kruse 13 år siden
Jeg havde lykkeligt fortrængt den ;)
#194 filmz-Myrepip 13 år siden
Men komplicerede "døre på klem film" er for det første vel ikke pr. definition gode film? For det andet er Mulholland Drive overhovedet ikke uløselig. Jeg skulle blot have ét hint, så faldt puslespillet i hak.
Men jeg bliver lige nødt til at genkalde mig ... hvad er det lige vi diskuterer? Er det kompleksiteten af Inception kontra f.eks. Mulholland Drive og hvorfor jeg kan lide Mulholland Drive, som du mener har "døre på klem" og ikke Inception, som har "døre på klem"?
Der vil jeg så godt understrege, at det så absolut ikke kun er, hvorvidt der er "døre på klem" og noget er uløseligt, som entydigt sætter disse film op mod hinanden og gør dem sammenlignelige.
Der er ingen sammenligning. Der kunne ikke være større forskel i eksekvering af en film. Lynch instruerer Mulholland Drive med en nerve, en intensitet og en spændingsopbygning, som til tider gør mig helt bange for at kigge på skærmen. Som jeg indimellem havde det med Twin Peaks. Han skaber interessante og markante personligheder på kortere tid end de fleste andre og får en atmosfære til at eksplodere med et minimum af underlægningsmusik.
Hans Zimmers score, som understøtter Inceptions "larger than life" settings kontra Angelo Badalamentis subsoniske score, som indgyder en uhyggelig melankolsk atmosfæriske stemning, der hele tiden understøtter persongalleriet og plottet.
Inception befinder sig på et helt andet plan og kører med 200 i timen, hvor Lynch er tilfreds med de 15. Det er umuligt at vurdere forskellene på kvaliteten af de to film, udfra "døre på klem" alene. Havde Nolan nu eksekveret noget action, som havde sparket røv, så havde jeg måske været mere tilgivende med anden kritik. Men udover den grandiose opsætning og de store ambitioner med manuskriptet, så synes jeg ikke Nolans eksekvering er i nærheden af Lynch's skosåler på Mulholland Drive.
#195 filmz-ab 13 år siden
Det var slet ikke for at sammenligne de to film, da det ikke er muligt. Fair nok DU blot skulle bruge et hint til at forstå hele balladen i Mulholland Drive, men jeg tvivler, og jeg tvivler at andre helt har forstået den, som den er tænkt. Samme gælder Inland Empire. Der er langt mere rød tråd i Inception, og mindre døre på klem, alligevel kritiserer du den ene, og ikke den anden? Jeg synes ikke Mullholland var særlig spændende, hverken i indhold eller andet, men ganske flot leg med filmmediet..
#196 evermind 13 år siden
Anywho, jeg nød filmen, både i biografen og måske næsten endnu mere ved gensyn herhjemme, da jeg havde fået den på afstand, og oplevelsen ikke kunne pynte sig med et kæmpe lærred eller bombastisk lyd hele vejen over loftet. Og jeg synes, den er fascinerende og intens som bare fanden - jeg var også anden gang helt opslugt og spændt, ikke så meget over actionen (som jeg dog ikke mener fejler noget) som over den måde, hvorpå Nolan krydsklipper mellem de forskellige lag.
Nu blev det sikkert sagt ovenfor, tror faktisk BN nævnte det, men mit overblik druknede simpelt hen i al debatten - men altså, jeg synes egentlig, det ligger ligefor, at den varierende slowmotion, der anvendes i de forskellige drømmelag ikke er for at vise (hvad der rigtig nok ville være fejlagtigt), at handler om, at tiden går langsommere for hvert lag. Det dybeste lag kører konsekvent i realtime, mens alle lag over illustreres relativt langsommere for at vise forskellen og synkronisere tiden for publikum. Helt korrekt burde tiden gå hurtigere per lag, men det giver for mig al mening i verden, både logisk og narrativt, at vise det lag, der er primært fokus på (dvs. det dybeste lag) i realtime - som det opleves, og som det er til at følge med i for publikum - og så arbejde sig baglæns derfra. Jeg kan slet ikke forstå, det giver anledning til denne store diskussion, men det er måske bare mig ...
Jeg kan måske til gengæld godt forstå, hvordan scenen ved caféen kan få folk til at undres - dén slowmotion er jeg heller ikke selv sikker på, jeg kan se det logiske i. Fin effekt, dog. :)
Der snakkes også rigtig meget om fortolkninger af filmen, men her er jeg vist også lidt kedelig, for jeg har ikke det store behov for dette. Jeg blev opslugt af filmen, elskede dens intensiverende krydsklipning mellem og orkestrering af de forskellige lag, hvilken er udført, så den gør ekstravagance i selve actionscenerne overflødig. Et underholdningsmæssigt kick, et los i sanserne ... men decideret kunst? Nah, jeg ser ikke noget art film her, der giver anledning til timelange samtaler om, hvis nu og hvad dét kunne betyde - men det har jeg nu heller intet behov for med så velkomponeret underholdning.
Årets fedeste filmoplevelse og en velfortjent førsteplads efter min mening!
Den omdiskuterede Valhalla Rising, derimod, lægger op til langt mere fortolkning og diskussion, medmindre man vælger at affeje den som blot dum og kedelig. Det kan jeg bare ikke. Da jeg så den i Grand, må jeg godt nok indrømme, at det var en tung oplevelse (men også en kærkommen modvægt til Clash of the Titans, som jeg lige forinden havde set i Cinemaxx), måske endda langtrukken. Men det sjove var, at jeg egentlig ikke som sådan kedede mig. Selv om hverken jeg eller de to andre, jeg så den med, kom jublende ud af biografen, var vi vist enige om, at der var et eller anden sær, udefinerbart over filmen, vi ikke lige kunne afskrive; at den egentlig ikke var dårlig, men bare var ... Ja, hvad fanden var den i grunden? Og uanset, hvad jeg så ender med at finde ud af, at den er, må min undren og tvivl i hvert fald betyde, at filmen kan ét eller andet. Det er min hensigt at se den igen ved lejlighed og finde ud af, om jeg kan blive enig med mig selv om, hvad det så er. Men indtil videre må den nøjes med prædikatet "interessant ...". :)
#197 filmz-Myrepip 13 år siden
Nogle gange må jeg spørge mig selv, om du læser mine indlæg overhovedet, eller jeg skriver så meget, at du springer dem over og stiller et spørgsmål istedet :) Ikke at jeg ikke vil forstå, men alligevel.
Jeg ser en kompleks opbygning af regler i Inception. Jeg skal igennem 30 minutters verbal skolegang for at instruktøren har fattet, at jeg har forstået præmisserne. I høj fart ledes man igennem labyrinten med lag og klipper fra det ene til det andet og de små side historier gør deres entre og man skal huske at se dette, ikke glemme hint og så til sidst, sider man med et væld af informationer, hvoraf anvendelsen af flere til at udlede fakta, sker på baggrund af plat eller krone og ikke der er information til rådighed i filmen, som kan forsikre én om deres validitet. Til sidst finder jeg det således nytteløst og uinteressant at drage konklusioner, for reelt er der bare åbent på alle hylder. Man kan overkommeligt, argumentere for et væld af muligheder. Derfor gik jeg fra "fascineret og søgende efter løsning" til at være ligeglad med plottet og istedet fokuserende på den instruktørmæssige eksekvering.
Det er muligt, den røde tråd i Inception ser ud til at være meget mere synlig og det er den da helt sikkert også ifht Mulholland Drive, for Lynch's ledetråde de er sjældent mere synlige end beviserne i et lokale, hvor der er begået et mord. Til gengæld skal der i Mulholland Drive meget få, måske kun én ledetråd på bordet, førend man bliver i stand til at få hoved og hale på scener og sekvenser, som før var uforståelige, hvor man i Inception står med den lange røde tråd i hånden og så kan man jo strikke en trøje, et par sokker eller et par handsker, hvad det nu måtte være man har lyst til.
#198 filmz-Myrepip 13 år siden
Tak! Jeg troede aldrig nogen ville spørge!!!
Film med stort uudforsket potentiale og slutteligt uopfyldte forventninger :)
#199 evermind 13 år siden
Du er mere en Lynch-mand, det respekterer jeg. :)
#200 filmz-Myrepip 13 år siden