Indimellem har de danske biografgængere særdeles ringe smag – i hvert fald hvis man skal tro det anerkendte britiske filmmagasin Empire.

Nicolas Winding Refns vikingefilm “Valhalla Rising” solgte således kun 8.050 billetter i de danske biografer og blev dermed den tredje mindst sete spillefilm i Danmark i 2010. Det skriver Politiken.

Se også: Nicolas Winding Refns “Valhalla Rising” deler de danske anmeldere.

Men i udlandet har Refns film fået en anderledes positiv modtagelse, og filmen ligger nummer 18 på Empires liste over de bedste film i 2010. Den er dermed placeret foran den Oscar-nominerede “Precious” og Guldløve-vinderen på filmfestivalen i Venedig, “Libanon”.

Empire skriver: ”Vikingefilm er lige så moderne som nakkehår, men Nicolas Winding Refns udgave skaber sin egen niche”.

På Empires førsteplads over årets bedte film finder man Christopher Nolans “Inception”, mens David Finchers “The Social Network” komme ind som årets nummer 2.

Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.



Vis kommentarer (218)
Gravatar

#201 evermind 13 år siden

Myrepip (200) skrev:
Men jeg synes blot Nolan falder igennem på flere planer med Inception


Høhø, pun intended? :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#202 filmz-Myrepip 13 år siden

#201 Hehe, jeg vil gerne påstå det var med vilje, men det var det ikke :)
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#203 Thomsen 13 år siden

ab (195) skrev:
Der er langt mere rød tråd i Inception, og mindre døre på klem, alligevel kritiserer du den ene, og ikke den anden? Jeg synes ikke Mullholland var særlig spændende, hverken i indhold eller andet, men ganske flot leg med filmmediet..


Jeg var ellers temmelig godt underholdt af Inception, men hvis man insisterer på at sammenligne de to film, så må jeg nok give Myrepip ret:

Når jeg ser Mulholland Drive, så oplever jeg "Oz the Great and Powerful" i aktion. Når jeg ser en film som Inception, så kan jeg ikke - uanset hvor meget jeg prøver - få øje på andet end en mand bag et tæppe, der hiver i håndtag og råber ind i en mikrofon.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#204 BN 13 år siden

Kruse (190) skrev:
Jeg ser intet ens hverken stilistisk eller kunstnerisk(udover at der selvfølgelig er explicitte sexscener).


Så er vi to! Som sagt: "Jeg kan skam godt se, at der er stilistisk forskel på f.eks. 'Idioterne' og 'Dancer in the Dark'."

At sige at man kan lide eller ikke lide en bestemt instruktør, er ikke det samme som at sige, at den pågældendes film er ens. ... Selvom Steven Spielberg f.eks. også har lavet stilistisk forskellige film, kan man jo godt udtale sig om, hvorvidt man i almindelighed kan lide mandens film eller ej, ikk'?

Kruse (190) skrev:
Har du set andre?


Ja, 'Breaking the Waves' og 'Forbrydelsens element', samt en del afsnit af 'Riget'. Resten af hans film har jeg nøjedes med at se trailere og korte og lange klip fra. Når en instruktør aldrig har kunnet fænge mig, holder jeg mig til trailere, klip, anmeldelser, omtaler, artikler og interviews for at se, om instruktøren har droppet sine tåbelige valg af emner og plots. I tilfældet med 'Antichrist' skabte emne og plot (herunder det fulde, spoilerfyldte handlingsreferat) ikke ligefrem nogen positiv interesse hos mig, hvilket det altså skal, før jeg nogensinde igen vælger at bruge min dyrebare tid på at se en Lars Von Trier-film.

Jeg tvivler egentlig ikke på, at 'Antichrist' kan være både velspillet og flot at se på. Men emne og indhold skal have en vis interesse, før jeg ser en film. Sådan har jeg det med ALLE film. Derfor har jeg ikke set 'Antichrist' og derfor har jeg ikke set (og skal heller ikke se) film som 'Transformers', 'Cloverfield', 'Beowulf', 'Alien vs Predator', 'The Killer Inside Me', 'Dear John', 'Death Race' (har dog set originalen, som jeg ikke brød mig om), 'Disturbia' m.fl., men har i stedet valgt at se f.eks. 'No Country For Old Men', 'There Will Be Blood', 'Before the Devil Knows You're Dead', 'Being John Malkovich', 'The Brave One', 'Burn After Reading', 'Casssandra's Dream', 'Scoop', 'The Constant Gardener', 'Das Leben der Anderen' m.fl.

Og selvom ingen af de sidstnævnte konkrete titler har ført til udvidelser af min filmsamling, så har de dog alle haft et emne og et plot, som jeg gjorde mig interesseret. Det er et mindstekrav før jeg tilvælger en film. At jeg ikke kan lide en instruktør, er faktisk IKKE altafgørende. For hvis det var dét, havde jeg ikke valgt at give Woody Allens to film 'Cassandra's Dream' og 'Scoop' en chance. Men emne og plot lød interessant nok som udgangspunkt. Og hvis det samme en skønne dag er tilfældet med en Lars Von Trier-film, så skal jeg da afgjort se den.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#205 BN 13 år siden

evermind (196) skrev:
Nu blev det sikkert sagt ovenfor, tror faktisk BN nævnte det, men mit overblik druknede simpelt hen i al debatten - men altså, jeg synes egentlig, det ligger ligefor, at den varierende slowmotion, der anvendes i de forskellige drømmelag ikke er for at vise (hvad der rigtig nok ville være fejlagtigt), at handler om, at tiden går langsommere for hvert lag. Det dybeste lag kører konsekvent i realtime, mens alle lag over illustreres relativt langsommere for at vise forskellen og synkronisere tiden for publikum. Helt korrekt burde tiden gå hurtigere per lag, men det giver for mig al mening i verden, både logisk og narrativt, at vise det lag, der er primært fokus på (dvs. det dybeste lag) i realtime - som det opleves, og som det er til at følge med i for publikum - og så arbejde sig baglæns derfra. Jeg kan slet ikke forstå, det giver anledning til denne store diskussion, men det er måske bare mig ...


Nej, det er også mig. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#206 Hr. Nielsen 13 år siden

evermind (196) skrev:
Jeg kan slet ikke forstå, det giver anledning til denne store diskussion, men det er måske bare mig ...


Det er der vel heller ikke den store debat om, altså lige det, det er jo blot AB der ikke helt har forstået dette, som så Myrepip har prøvet at forklare ham, så han kunne holde det op imod Cafe scenen.

Så det er IKKE bare dig:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#207 filmz-ab 13 år siden

Evermind.

Det er jo så også café scenen der volder bøvl. Jeg tvivler meget på, at scenen blot er blær/overflødig, modsat de øvrige slowscener, som udspiller sig anderledes med flere lag i spil.

Bruce.

Du må da være en af de få der finder Inception uløselig, narrefisse og jeg ved snart ikke hvad.. Jeg forstår ikke du har behov for at kritisere den for at ha' alle døre på klem, og egentlig er jeg i tvivl om, hvorfor du er så meget narret af den? Jeg tvivler på, som sagt, at Lynch film kan løses med et nøgleord, og vupti... så er alt klaret.. Så er du ihvertfald den første til at forstå Lynch..

Thomsen:

Tja.. Din mening..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#208 filmz-ab 13 år siden

Evermind<.

vedr. Valhalla Rising, så havde den ikke noget jeg gad hverken tolke eller forholde mig til. Dertil finder jeg Refn slet ikke begavet nok som instruktør, sorry..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#209 filmz-Myrepip 13 år siden

ab (207) skrev:
Du må da være en af de få der finder Inception uløselig, narrefisse og jeg ved snart ikke hvad.. Jeg forstår ikke du har behov for at kritisere den for at ha' alle døre på klem, og egentlig er jeg i tvivl om, hvorfor du er så meget narret af den?


Hvis du er i tvivl på nuværende tidspunkt, så har du ikke hørt særlig godt efter, eller også er du ikke særlig interesseret i at læse argumentation, du på forhånd ikke er enig i.

Jeg tvivler på, som sagt, at Lynch film kan løses med et nøgleord, og vupti... så er alt klaret.. Så er du ihvertfald den første til at forstå Lynch..


I stedet for at trække mine ord ud af kontekst, så synes vi skal forholde os ene og alene til Mulholland Drive, som jeg fokuserede på. Med 107.000 stemmer og en karakter på 8.0 på et popularitetsbarometer siger mig, at jeg ikke er den første til at forstå Lynch.
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#210 filmz-ab 13 år siden

#209

Jeg læser og læser, men begriber dig ikke :-) Men som Nolan afsluttede Prestige: You don't really want to know. You want to be fooled :-)

Og? Donnie Darko har også mange stemmer, men har læst hav af indlæg, hvor folk ikke har fattet ret meget, men dette skulle ikke afholde dem fra at kunne lide filmen og dermed stemme højt? Du kan bare finde den gamle debat der hedder "de mest forvirrende film" eller lign, og der går jo Mullholland Drive vist en del gange, men du har jo knækket koden..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: