Den ventede film fra Charlie Kaufman, “Synecdoche, New York”, kommer alligevel ikke i de danske biografer. SF Film, som stod til at hjemtage filmen, har valgt ikke at udgive den.

Selvom premieredatoen tidligere er blevet angivet som 13. marts, så har selskabet nu valgt ikke at præsentere danskerne for det anmelderroste drama.

Begrundelsen fra SF Film skulle angiveligt være, at filmen ikke har så bred appel, at man regner med, at den vil tjene sig selv ind.

“Synecdoche, New York” ligger på mange amerikanske anmelderes top-ti-liste over film fra 2008, som man bør se. Her på Filmz blev den valgt som en af de 25 spændende film, der er på vej i 2009.

I Sverige fik filmen premiere allerede 6. februar – her mente distributøren ikke, at filmen var for smal til det skandinaviske publikum.

“Synecdoche, New York” har Philip Seymour Hoffman i hovedrollen som en plaget teaterdirektør, der beslutter sig for at sætte et stykke op i en gammel lagerhal, men efterhånden bliver besat af stykket, mens hans helbred langsomt krakelerer.

Charlie Kaufman er manden bag manuskripterne til film som “Evigt solskin i et pletfrit sind” og “Being John Malkovich”.



Vis kommentarer (22)
Gravatar

#11 Outbound Sith 15 år siden

Ja, respekt til Filmz for at være først med dette.
Jeg kender i øvrigt SF Films distributionschef, så han har lige fået en venlig men bestemt mail - og besked på Facebook!
Jeg håber i det mindste, at de vil sælge rettighederne videre, når nu de ikke selv gider bruge dem...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#12 Highland Park 15 år siden

#10: Ja, det er meget rart med en særdeles relevant nyhed i stedet for den sædvanlige rygtebørs. Mange tak til den nye, mystiske Filmzbruger ibob for at bringe den. :)

#11: Fornemt. :)

Selv er jeg ikke synderligt interesseret i at se denne film, men derfor bør den afgjort stadig få premiere herhjemme.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#13 Collateral 15 år siden

Hvordan fanden kan de tillade sig at beslutte hvilke film danskerne har lyst til at se? Kan de da ikke bare fatte at vi selv vil vælge. Selvfølgelig ser folk kun de bredt populære film hvis det kun er dem der bliver vist, reklameret for etc.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#14 Michael Andersen 15 år siden

#13 Problemet er bare at danskerne typisk ikke vælger den her slags små "mærkelige" film.

Filmnørden: Vil du med ind og se den nye film med Philip Seymour Hoffman?
Vennen: Huh?! Er det ham fra "Tootsie"?
Filmnørden: Nej, filmen hedder "Synecdoche, New York".
"Vennen": Huh?! Synoptik hvorfor noget?! Så vil jeg hellere se "Fast and Furious".
Filmnørden: Oh brother. Jeg går altså ikke ind og ser "Synecdoche, New York" alene, så okay du vinder... igen.

Filmnørden: Hvornår kommer "Synecdoche, New York"?
Billetdamen: Synoptik hvorfor noget?!
Filmnørden: To billetter til "Fast and Furious" tak.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#15 Thomsen 15 år siden

#13 -
Hvordan fanden kan de tillade sig at beslutte hvilke film danskerne har lyst til at se. Kan de da ikke bare fatte at vi selv vil vælge.


Jamen, så synes jeg da bare, at du skal få fingeren ud og skillinge sammen af dine lommepenge og købe nogle filmrettigheder. Du kunne ende med at gøre Danmark til et mere interessant filmland.

Filmdistribution er en barsk branche, og SF kan "tillade sig" at tage sådan en beslutning, fordi de rent faktisk har betalt af egen lomme for rettighederne til filmen. Hvis det så viser sig, at filmen ikke har kørt særligt godt på sammenlignelige markeder, så ville det da være rent idioti fra SF's side at smide yderligere penge ud på tekstning, trækning af et antal kopier og markedføring af filmen. Det er jo ikke en gavebod, men en forretning, der gerne skulle føres videre og give overskud. Derfor tager SF konsekvensen og nøjes med at sende filmen ud på dvd. Det kan man ærgre sig gul og grøn over, men det er nu engang de barske økonomiske realiteter ved at bo i et lille land, hvor markedet for mere smalle film er begrænset.

SF kan formentlig sælge rettighederne til biografdistributionen videre. Men den idé kræver jo også, at der så er andre, der tør binde an med projektet. Det kan vi så håbe.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#16 Collateral 15 år siden

#15: Så kan de jo lade være med at købe rettighederne film de ikke har tænkt sig at yde respekt anyway.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#17 mr gaijin 15 år siden

#15 Det dyreste er at lave filmkopierne. Forhåbenligt kan det gøres billigt engang, når alle biografsale er digitaliserede. I så fald kan biograferne downloade filmene til visning, og dermed have et meget større udbud uden de omfattende omkostninger ved fysisk filmkopiering.

Fremtiden for smalle film i biografen ser faktisk ganske lys ud. Nutiden er til gengæld kedelig.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#18 Thomsen 15 år siden

#16 Nu er du jo simpelthen idiot! Har du hørt om udbud og efterspørgsel?

Fat dog, at der er ingen, der køber rettighederne til film, som de som udgangspunkt ikke har tænkt sig at bruge. Man køber dem, fordi man ser en mulighed. Men de økonomiske realiteter - herunder især, hvor godt filmen har kørt på lignende markeder - kan tvinge en distributør til at nøjes med at udnytte retten til at udsende en film på købe- og leje-dvd, fordi der ikke er penge nok i det danske marked til, at det kan løbe rundt at få trukket X antal kopier til biograferne. En kopi koster immervæk i omegnen af 50.000kr (for én), så der skal altså sælges nogle billetter.

Desuden er det slet ikke sikkert, at beslutningen om indkøb er en, SF Film i DK kan tage. Det er mere sandsynligt deres svenske moderselskab, der køber filmene til hele det skandinaviske marked, og så står det den danske afdeling frit for at beslutte, om det danske marked kan bære udgifterne til en biografdistribution.

Det er fedt, du er idealist. Men derfor behøver man fandeme ikke være naiv...
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#19 Thomsen 15 år siden

For en god ordens skyld så vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg intet har med SF Film at gøre. Som fan var jeg også selv pænt træt af, at de valgte at droppe 28 Weeks Later. Men jeg har et rimeligt kendskab til den side af branchen og kender til nogle af de argumenter, der kan ligge bag sådan en beslutning.

En side, som endnu ikke har været fremme, er underskuddet i danske biografsale. De sidste to år har vi set en markant vækst i antallet af premierer herhjemme og samtidigt en nedgang i antallet af sale i landet. Det har betydet, at den gennemsnitlige tid, en film har til at bevise sit værd, er faldet mærkbart. Her i hovedstaden har de fleste film ofte kun to ugers levetid. Hvis så en film, som man kun har anset for en gennemsnitlig succes og derfor kun har booket begrænset plads til i biograferne, lige pludseligt går hen og bliver et stort hit, og man fra alle sider gerne vil forlænge levetiden, så kan det fucke en lang række efterfølgende premierer op.

Jeg vil også gerne undskylde mit sprog til Collateral. Der er ingen grund til ikke at holde en seriøs og venlig tone i debatten.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#20 Outbound Sith 15 år siden

Når SF Film ligger inde med visningsrettigheder til en film, så har de også en vis pligt til som kulturbærende institution at gøre brug af de rettigheder.

Jeg har stor respekt for argumenterne om, at kopier, tekstning osv. koster penge, og at der er kamp om de færre og færre danske sale til det stigende antal premierer, men de argumenter blegner bare, når man tænker på, at disse premiere-film tæller "mesterværker" som The Love Guru, Beverly Hills Chi-hua-hua og en perlerække (her er "perle" brugt som et skældsord) af komplet talentløse spoof-film. (Jeg ved godt, at ingen af disse var distribueret af SF Film, men...)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: