10 Cloverfield Lane
Udgivet 9. mar 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det her er langt fra “Cloverfield”. På alle måder. Væk er den håndholdte found footage-stil, der indpakkede den kultpopulære katastrofefilm fra 2008, hvor et megamonster fik Frihedsgudinden og New York ned med nakken. I “10 Cloverfield Lane” er monstret og scenen mindre. Det har faktisk slet ikke noget med førstefilmen at gøre mere. Og dog.
Det må Michelle hurtigt sande, da hun vågner i sin celle i bunkeren. Nærmest som en hilsen til den begravede found footage så virker mobilen ikke. Intet signal. Ingen konstant dokumentation af det, der sker. Er hun blevet kidnappet af en syg Josef Fritzl-type? Det benægter han. Hun blev derimod reddet, inden et kemisk angreb ramte jorden. Luften er giftig. Alle er døde, siger han. På nær de to og en tredje måske-kidnappet. Det hele handler om tillid. Hvad skal hun tro? Forsvinder unge kvinder i den her bunker? Eller bliver de reddet? Tilliden tvistes genretrofast.
Til trods for den store genrebevidsthed, der fiffigt også gør Michelle til Dr. Sattler fra “Jurassic Park” et par reference-gange, så er det meste klassisk thrill. Hun får lusket nøglerne fra ham, tager flugten, men bliver stoppet, imens et buldrende orkesterlydspor gør sit til at holde spændingen på maks. Det er vældig liniært. Hun skal ud! Jeg skal ud! For at se hvad der er deroppe. Det er den motor, der driver. For ligesom i “Cloverfield” så har vi kun det samme begrænsede udsyn som de almindelige hovedpersoner.
Det er et sjovt koncept, som J.J. Abrams her er producent for. Et overordnet monstertema, der indrammer episoder på tilfældige Cloverfield-gader rundt omkring i USA, der enten er eller føler sig under angreb. Her giver endnu en film i serien faktisk mening. Som ugens monster-afsnit, der er noget nyt, men alligevel præcis det samme. Og dog.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet