69 Minutes of 86 Days
Udgivet 16. aug 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Lille Lean er på vej til Sverige. Det ligger vist nok i Tyskland, mener hun. Med sin familie i hånden, en “Frost”-taske på ryggen og et dokumentarhold i hælene tager hun turen op gennem Europa. Op til bedstefar og de andre, der for længst er rejst i forvejen. “69 Minutes of 86 Days” følger flygtningeruten i børnehøjde. Uden at give publikum så meget som ét forklarende ord med på vejen. Det er en af de sjældne dokumentarfilm, der vægter oplevelse over information. Og jeg sidder faktisk tilbage med en overraskende klar fornemmelse af, hvordan det er at være en treårig pige på flugt.
Det viser sig, at de første billeder er fra en flygtningelejr på den græske ø Kos. Men det ved jeg kun, fordi jeg har læst det i pressematerialet. At Lean er tre år, er også noget, jeg har læst mig til. Intet bliver forklaret. Min forståelse af de konkrete begivenheder er sådan cirka som Leans, når hun mener, at Sverige er en by i Tyskland. Det er et virvar af toge, telte, færger og busser. Lift fra fremmede. Lege med onkel.
Det kommer hurtigt til at lyde trist og alvorligt. Men størstedelen af de 69 minutter i Leans selskab er muntre. Det er den treåriges oplevelse, der farver stemningen. Hun synger, danser, griner, leger. Deler en slikkepind med sin lillesøster. Hun ser ikke, at hendes onkel pludselig græder en udmattelsens tåre, mens de venter i kulden på et lift, der måske ikke dukker op.
“69 Minutes of 86 Days” forklarer ingenting. Selv om de konkrete detaljer om Lean og familiens flugt forbliver uvisse, giver det hele mening. Det er en flygtningehistorie som en ren filmoplevelse. Ingen politik, ingen argumenter eller historiske udredninger. Den slags er der nok af. Egil Håskjold Larsen oplever med lille Lean. Så må andre om overblikket.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet