Hologram for the King, A
Udgivet 18. maj 2016 | Af: paideia | Set i biografen
Du kender sikkert følelsen af at være sat uden for resten af samfundet, når du har rejst i et land, hvor du ikke kender sproget eller kulturen. Man føler sig konstant to skridt bag alle andre, mens lokale guider én fra det ene til det andet; se på det her, spis det her, hils på ham her. Først efter et stykke tid begynder den følelse at blive erstattet af en forståelse for det land, man befinder sig i. Det er den rejse, Tom Hanks gennemlever i “A Hologram for the King” og på mange måder også dækkende for min filmoplevelse af den rejse.
Som sådan er der ikke noget revolutionerende i det plot, og det er heller ikke, fordi vi ikke har set variationen med et fremmed land før; “Lost in Translation” er nok det mest kendte eksempel. I åbningen opsummeres Alans liv i en skarpt klippet og visuelt spændende sekvens, der beviser, at Tykwer stadig kan lege med filmmediet, som han gjorde det i “Lola”. Så legende fortsætter det dog ikke, men smukt ser det ud.
Sideløbende med Alans krise fungerer handlingen også som en kommentar på verdens økonomiske tilstand. Skellet mellem utrolig rigdom og utrolig fattigdom bliver ikke tydeligere end i scenen, hvor Alan besøger et højhusbyggeri midt i ørkenen. Her går han først op af halvt færdiggjorte trapper og gennem et mørkt rum, hvor sultne og beskidte gæstearbejdere slås om de få ressourcer, de har, for til sidst at ende i en luksuriøst indrettet lejlighed med enorme panoramavinduer. Fra fattig til rig på få trin.
Det absurde element og den visuelle ekvilibrisme kunne med fordel have været meget mere fremtrædende, men “A Hologram for the King” endte alligevel med at være en god filmoplevelse. I starten var jeg kritisk, jeg var sat udenfor. Men ligesom med Hanks rejsende så fik jeg til sidst en forståelse for det, jeg her besøgte.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet