Abernes planet: Opgøret
Udgivet 12. jul 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Den her nye “Abernes planet”-trilogi beviser evolutionsteorien. Darwin havde ret. Vi bevæger os fremad. Bedre, klogere og stærkere. Fra “Oprindelsen” over “Revolutionen” til “Opgøret”, der som en episk krigs-western sådan cirka leder op til Charlton Hestons originale nødlanding på abernes planet. Dette endelige opgør diskuterer beåndet og begavet civilisation og menneskelighed med hjælp fra en abe med true grit på hesteryg – og en gun ladet med hævn.
Derfor er det også Caesar, jeg hepper på, når han tager på hævntogt ind i mørkets hjerte efter ondskaben, Obersten. Woody Harrelson spiller sin skurk med sort krigs-camouflage som en moderne forlængelse af Marlon Brandos vanvittige Kurtz fra “Dommedag nu”. Det er ham, som Caesar har et uafklaret regnskab med; øje for øje – uanset om det sidder på mand eller abe. Det er nærmest som at se “The Searchers” eller “The Revenant”. En far på jagt efter retfærdighed til tonerne af en ensom harmonika.
På den måde er “Opgøret” mange film, der kan betyde mange ting. Som en anden Jesus ofrer Caesar sig på korset, befrier sit folk som Moses, tager imod pisk som en bomuldsslave og bygger en tvungen mur til… Mexico? Alle allegorier passer på Caesar, imens lejrkommandanten kan være alt fra nazist til Pontius Pilatus. Det er episk med episk på, næsten for meget. Men det var altså Charlton, der startede. Liggende på knæ med råb til himlen ved synet af Frihedsgudindens ruin, der mindede om, at aber og mennesker er ét fedt. Det er stort. Og fedt!
For hvor er det fedt, at en håndgranat-kastende abe kan kombineres med tanker om hævnens mørke samt barmhjertighed over for en Judas-forræder, der er så stor som en gorilla. Dermed viser “Opgøret”, at der ikke er en naturlig modsætning imellem eksplosiv action og episk eftertanke. Imellem abe og menneske. Og så viser den, at Darwin havde ret: “Abernes planet” er kun blevet bedre.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet