Anna Karenina
Udgivet 2. maj 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
“Anna Karenina” er en roman, der er vant til at blive filmatiseret. I denne nyeste udgave har instruktøren Joe Wright haft en anderledes tilgang til den klassiske historie, men på trods af hans imponerende nytænkning, er denne nyfortolkning af en klassisk fortælling desværre endt som en meget pæn film, der ikke formår at vække de store følelser.
Alting er melodramatisk i “Anna Karenina”, og det er netop pointen. Langt de fleste scener udspiller sig på en scene, og skuespillet er lige så teatralsk, som det man tit støder på på de skrå brædder. På grund af denne dramatiske skuespillerform fanger kærlighedshistorien mellem Vronskij og Anna på ingen måde. Det er bestemt ikke, fordi Wright ikke kan skabe en stærk kærlighedshistorie (det beviste han med både “Soning” og filmatiseringen af Jane Austens “Stolthed og fordom”), men ved at lade sine skuespillere agere, som om de står på en scene, skyder han sig selv i foden. Det bliver simpelthen for utroværdigt, og ydermere tror man bare ikke på de følelser, der udvikles mellem personerne.
Tilgivelse er det store tema her, og det kommer på tale i samtlige scener. Vi skal jo helst ikke komme i tvivl omkring, hvem der tilgiver hvem, og hvem, der kan man leve med den tilgivelse. Men selvom vi bliver stopfodret med disse betragtninger gennem filmens 129 minutter, føler man aldrig, at man serveres stof til nærmere eftertanke. Og når filmen samtidig lider under et gevaldigt fejlcast i form af en underligt feminin og nisselignende Aaron Taylor-Johnson, der spiller Vronskij, begynder frustrationerne at hobe sig op.
“Anna Karenina” fænger altså ikke med sin teatralske facon på trods af et overvældende smukt visuelt design. “Anna Karenina” vil gerne jonglere med to bolde i luften på samme tid: Den bedårende billedside og den rørende kærlighedshistorie, men filmen mister hurtigt grebet om sidstnævnte bold. Dette kunne have været en gribende fortælling om kærligheden, når den gør allermest ondt, men Wrights seneste opus er simpelthen for uengagerende.
Det kan godt være, at Anna Karenina er et interessant og fascinerende bekendtskab, fordi hun er et studie i, hvordan man ødelægger alting for sig selv, men man føler aldrig med hende, fordi man aldrig kommer ordentligt ind under huden på hende eller hendes følelsesregister. Joe Wright har lavet flere genistreger, men med “Anna Karenina” har han begået sin første store skuffelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet