The Assassin
Udgivet 1. jun 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
“The Assassin” er blevet kaldt en kampsportsfilm. På en måde er det en korrekt beskrivelse. På samme måde som et live-stream af indlandsisen, der smelter, kan kaldes en katastrofefilm. Det er bare ikke det, der normalt gemmer sig bag det genremærkat. “The Assassin” bevæger sig endnu langsommere, end indlandsisen smelter. Det er historien om en ung, kvindelig lejemorder med samvittighedskvaler i Tang-dynastiets Kina, hvor de få, men imponerende kampscener, bryder den næsten stillestående dvælen, der udgør størstedelen af de 105 minutters spilletid.
Undertiden er lydsidens ensomme pulsslag det eneste vidnesbyrd om, at fortællingen ikke er flatlinet fuldstændig. Alt bevæger sig så slæbende, at Nicolas Winding Refns skildpadde, “Only God Forgives”, ligner en hare til sammenligning. Et bad forberedes for Yinniang. Den slags detaljer interesserer Hou Hsiao-Hsien enormt. Udramatiske øjeblikke fra det daglige liv. Der dvæles ved vandet. Ved sæber. Ved salte. Velduftede blade. Efterhånden blev jeg revet med ned i tempo. Billederne fik fat i mig. Og lod mig sjældent strejfe langt fra min hvilepuls.
Det er billederne, der er styrken. De er så stramt komponerede, at al den stillestående dvælen giver mening. Scenen, hvor lejemorderen, halvt skjult, indrammes af mønsteret på et stille blafrende, silkefint forhæng, mens hun lurer på sit næste mulige offer, er fantastisk smuk. De mange forhæng, der undertiden glider ind mellem kameraet og karaktererne, virker som et drømmende filter, der bidrager til den stille, svævende stemning. Det er svært dragende. Modsat karaktererne, som er så sparsomt udfoldede, at de mest af alt virker som en dekorativ del af scenografien. Men hvilken scenografi, det også er.
Tag en dyb indånding. Kom helt ned i tempo. For “The Assassin” kræver ro og tålmodighed i en grad, der nok kan gøre de fleste rastløse. Formår man at give slip og synke ned i den sagte filmiske strøm, er der dog billeder og stemninger, som er i en klasse for sig. Toppet med sparsomt doserede kampscener, hvor susende klinger flår huller i stilheden. En gletsjer af en kampsportsfilm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet