Bachelorette
Udgivet 12. sep 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Der går ikke mange sekunder, fra “Bachelorette” går i gang, og til man ved, nøjagtig hvorfor Hollywood har valgt at satse på en film om brudepiger, der går over grænsen. For når nu “Bridesmaids” blev et overraskende stort hit sidste år, hvorfor så ikke spille det sikre kort og lave en film, der handler om præcist det samme? Og så endda med en titel, der snildt kunne forveksles med den anden.
Det er svært ikke at sammenligne de tre veninder og deres konstante uheld med både begivenhederne og karaktererne i “Bridesmaids”, hvilket bestemt ikke er hensigtsmæssigt, eftersom alt i “Bridesmaids” var bedre end her i “Bachelorette”. Intet mindre. Energien var højere, og forholdene mellem personerne var stærkere og mere troværdige. Samtidig var den film et friskt pust, hvor “Bachelorette” til sammenligning bare virker som en halvlunken discountsag. ”Det er, som om de sidste ti år af mit liv har været en koncert”, siger den frustrerede Gena på et tidspunkt, ”og lige pludseligt finder jeg ud af, at jeg ikke kan lide bandet, der spiller”. Det er egentlig en meget god beskrivelse af “Bachelorette”, for midt i filmen tvinges man selv til at overveje, om man egentlig bryder sig om det, man sidder og overværer. Svaret er et entydigt nej.
Dermed ikke sagt, at “Bachelorette” ikke prøver at fungere. Den vil især gerne være fræk, og instruktøren Leslye Headland prøver derfor evindeligt at få klemt så mange seksuelle referencer ind som overhovedet muligt. Samtidig vil hun gerne lave en film, der portrætter piger, når de er allerværst. Det lykkes hende dog heller ikke, eftersom hverken Regan, Katie eller Gena er så ondskabsfulde eller intrigante, som Headland går rundt og tror, at de er. Hvis man gerne vil se på ondskabsfulde piger, burde man i stedet erhverve den moderne ungdomsklassiker “Mean Girls”, der virkelig ved, hvor modbydelige piger kan være over for hinanden, samtidigt med at de kalder sig veninder.
Filmskaberne tror åbenbart, at hvis folkene bag “Bridesmaids” kunne præstere noget særligt, så kan de også. Måske er det derfor, at “Bachelorette” virkelig savner det hjerte, som filmens forbillede havde. Uden Wilson og Caplan foran kameraet havde dette været én af årets allerstørste skuffelser, men heldigvis redder de to kvinder filmen fra at være en regulær bundskraber – lige på et hængende hår.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet