Barndom
Udgivet 5. sep 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg har engang været barn. En del af min barndom foregik i en børnehave. Sådan er det for de fleste. Her leger man, indtil skolen kalder. Har du glemt, hvordan det var, så opfrisker tålmodige “Barndom” nu oplevelsen. Et år i børnehave på 90 minutter. Andre folks børn, der leger.
Der er ingen indramning. Intet perspektiv. Ingen diskussion i “Barndom”, der kun behandler den del af barndommen, som udfolder sig i institution. Familielivet er udeladt. Her er bare børn i børnehave omringet af kompetente og nærværende pædagoger, som arrangerer tur i skoven efter påskeæg til lyden af en akustisk guitar eller en panfløjte. Her er kun harmoni.
For at diskutere det, som Olin gerne vil, kræver det to sider af en sag. For og imod. Som i “Captain Fantastic”, hvor Viggo Mortensen insisterede på at tale op til sine børn. Fortælle dem om selvmord og kapitalisme, imens de drak vin til maden. Modparten til den side af sagen ville lade børn være børn. Beskytte dem imod voksenland. Begge synspunkter blev ekstreme – den harmoniske slutning endte midt imellem. I “Barndom” er der ingen anden side. Kun et træ at klatre i.
Derfor bliver “Barndom” altså bare andre folks børn, der leger. Og de gør det i en børnehave, som jeg kan anbefale til forældre, der søger institutionsplads. Som film har jeg det derimod anderledes. Selv om det da er for galt, at Maja sådan snupper gyngen. Det ville jeg sikkert også være blevet irriteret over, dengang jeg var barn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet