Biernes hemmelige liv
Udgivet 17. apr 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Tingene er i “Biernes hemmelige liv” nogenlunde, som de plejer at være i denne type film, hvor de sorte er frelsende engle, de hvide kvinder er svage og hvide mænd onde som bare fanden. Kunne det ikke være interessant bare en enkelt gang imellem, hvis rollerne blev byttet om eller i det mindste blot forsynet med lidt nuancer?
Faderen nægter at tale om Lilys mor, men Lily har dog fundet en adresse, hvor moderen muligvis har været, og sammen med Rosaleen, der har været udsat for et racistisk overfald, tager hun af sted i håb om en bedre tilværelse. Det finder hun og lidt til, da det viser sig, at adressen fører til de tre sorte Boatwright-søstre, der bestyrer en populær biavl, og som anført af den altruistiske August tager imod de to flygtninge uden at vide, hvorfor Lily egentlig er kommet.
Som den altfavnende August er Queen Latifah selve definitionen på kristen godhed, hvorimod hendes enfoldige søster May ustandseligt tuder over alt, der går hende imod. Til gengæld er den anden søster June lidt af en kold skid fordi – nåh ja, vel fordi, at manuskriptet kræver det, indtil det kræver, at hun skal skifte sindelag, hvorefter hun så lige så umotiveret gør det. Som en fortælling er historien så ualmindelig glat og problemfri, at den mere ligner et tv-drama end en biograffilm.
Usandsynlighederne hober sig op, efterhånden som filmen skrider frem, og man må konstatere, at den på trods af en ganske realistisk og lovende første akt efterhånden udvikler sig til en ren fantasifortælling, der ikke har nogen forbindelser til den historiske virkelighed overhovedet. Dertil skal lægges Prince-Bythewoods tilbøjelighed til at instruere scener, så selv potentielt stærke øjeblikke bliver udpenslet i det ekstreme. Der er ingen subtilitet eller poesi gemt i historien, der server sine pointer så firkantet, at det hurtigt bliver et irritationsmoment. Der er i det hele taget ikke meget pænt at sige om den gang sødsuppe, som “Biernes hemmelige liv” udvikler sig til, og man sidder tilbage med følelsen af en film, der nok er så sød som honning, men bestemt også lige så kvalm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet