Blå
Udgivet 21. sep 2016 | Af: paideia | Set i biografen
En næsten tom svømmehal en aften kun oplyst af neonlamper. De giver et kraftigt blåt genskin i vandet, der hensætter hele hallen i isblå toner. En enlig kvinde svømmer frem og tilbage, men hun svømmer på tværs af banerne. Monomanisk og trodsigt på samme tid. Lydsporet er tungt, storslået, men også tragisk. Det er min yndlingsscene i Krzysztof Kieslowskis “Blå”, og den opsummerer glimrende hovedpersonen, Julie.
Kieslowskis tre farver står for de tre paroler fra den franske revolution: frihed, lighed og broderskab. Her er det friheden, der er under behandling; friheden fra følelser, friheden fra smerte, friheden fra andre mennesker og deres liv. Det er selvfølgelig nærliggende at drage paralleller til nutidens Europa, hvor mange helst ville være fri for at bekymre sig om andre, men Kieslowskis film hæver sig over det. Det er en almenmenneskelig film, der taler til alle generationer i det fragmenterede Europa. Titlen på den nævnte hyldestkoncet er “Musik til forening af Europa”. Mindre kan ikke gøre det.
Fotografen iscenesætter hende i perfekt framede billeder, så hun næsten altid er i centrum af skærmen, men undgår vores blik. Hun vender sig halvt bort eller ser ud til siden og demonstrerer generelt sin modvillighed mod at være i centrum af noget som helst. Binoche har en ganske særlig kombination af skrøbelighed og strenghed, som hun deler med en som Isabelle Huppert. Man ved aldrig helt, om hun er ved at bryde sammen eller gå amok. Den nerve og usikkerhed er det, der holder vores opmærksomhed fanget, imens vi følger en kvindes langsomme og modvillige sorgbearbejdelse.
Det er aldrig sikkert, om klassikerne stadig kan leve op til hukommelsen, når man ser dem igen flere år efter. Men repremieren på “Blå” er et kærkomment gensyn med en absolut klassiker. Jeg hæftede mig specielt ved, hvor sindrigt konstrueret den er. Der er ikke et overflødigt shot eller nogen scener, der ikke tilføjer fortolkningslag til helheden. Efter gensynet genså jeg trilogiens to andre, “Hvid” og “Rød”. Det er rart at blive mindet om, hvorfor klassikerne og de store instruktører fortjener rosen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet