Bora Bora
Udgivet 1. sep 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Det kan næppe være uden en vis ængstelighed, at man sender Hans Fabian Wullenwebers “Bora Bora” ud i biograferne, for det er ikke så længe siden, at Simon Stahos dyre ungdomsmusical “Magi i luften” kommercielt faldt til jorden med sådan et brag, at kritikken pludselig haglede ned over filmbranchens økonomiske støtteordning.
Filmen følger den usikre teenager Mia, der umiddelbart har alt det, man kunne ønske sig, men som ikke desto mindre føler sig frustreret og klemt af sin dominerende mor. Efter et skænderi løber Mia hjemmefra, men hun møder dog hurtigt forelskelsen i form af den jævnaldrende Zack, der tilhører en gruppe af unge lommetyve. De arbejder alle på at skrabe nok penge sammen til at købe deres eget hus frit fra forældre og voksenverdens krav, og Mia bliver hurtigt fascineret af den oprørske verden. Men under overfladen truer nogle interne opgør i den ellers så harmoniske gruppe med at bryde ud.
De indledende scener i Mias hjem er såmænd hæderlige nok, men eftersom vi ikke får forklaret baggrunden for Mia og moderens skænderi, virker de noget umotiverede, og moderen tager Mias efterfølgende flugt forbløffende roligt. Banden, som Mia kommer til at tilhøre, ligner da heller ikke just nogen, der lider nød. I stedet render de rundt med enorme mængder af gele i håret og utallige farvestrålende kostumer på kroppen – her gik jeg ellers naivt og troede, at det var bedst, hvis lommetyve ikke vakte opmærksomhed. Til gengæld kan de både løbe hurtigt og lave vilde parkour-stunts, hvilket man øjensynligt kan lære på en eftermiddag. Plottet er i det hele taget proppet med så mange halv-udførte ideer, at man indimellem næsten har følelsen af, at man overværer en trailer for den rigtige film. Oven i hatten så er manuskriptet fyldt med kikset dialog, hvori der indsættes besynderlige engelske udtryk samt et ordvalg, der ofte ringer fuldstændig falskt. Jeg er ret sikker på, at hjemmeløse gadedrenges ordforråd ikke indeholder udtryk som ”Vi er top-motiverede!”
Værre end alt dette er det dog, at filmen først og fremmest falder igennem som musical ved ikke få integreret musiknumrene ordentligt i handlingen. I film som “West Side Story” virker musik og dans som en naturlig del af filmsproget, men her fremstår det mere som fremmedartede MTV-videoer, der er indsat ved en fejl. Dertil skal så lægges, at musikken er af den lidenskabsløse anonyme slags og mest af alt virker som en stor endeløs ladning af elevatormusik, som man lykkeligt har glemt, så snart man har forladt biografen. Bevares, der er enkelte gode takter i “Bora Bora”, og København udgør da også en flot kulisse til begivenhederne, men som musical er filmen meget tæt på det totalt tonedøve.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet