Bottle Shock
Udgivet 27. aug 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Da Alexander Paynes indie-charmør “Sideways” kom frem i 2004, erobrede den manges hjerter med sin hengivenhed til den modne kærlighed og ditto vin ikke mindst. Kærligheden til den modne drue er ligeså i centrum i Randall Millers nye film “Bottle Shock”, der for den velmenende genre-entusiast sammen med “Sideways” måske kan danne grobund for subgenren romantic winecomedy, eller måske skal vi bare lægge for med at konstatere, at vin er kommet på filmisk mode.
Netop kulminationen, den store landskamp i vinsmagning, virker som eneste gennemtænkte element i dette visuelle flaskechok. Alle begivenheder op til har karakter af at være ligegyldige og tidsfordrivende sidehistorier, der enten virker melodramatisk karikerede, forceret morsomme eller pinligt sentimentale. Vi har den klassiske far/søn-konflikt, hvor den formanende farmand Jim tilskynder den dovne Bo til at tage ansvar. En anden sidesekvens byder på dreng/pige-forvikling for dem, der er til det, eller skulle du mere have lyst til en gang europæisk snob versus djærv amerikaner, så kan vi også klare den.
Alle på nær én har brug for denne musikalske redningskrans. Den altid uforligneligt sleske Alan Rickman klarer opgaven upåklageligt uden behov for musikalsk assistance. Rickman er herligt dominerende som den selvfede britiske vinsnob, der ser det som sin fornemste opgave at uddanne folk i god vinsmag frem for egentlig at sælge vin, hvilket da også er årsagen til dette PR-stunt af en vinsmagning. Rickman har efterhånden udviklet en exceptionel evne til at spille denne øretæveindbydende diabolske personage, hvilket fungerer strålende, hvad enten modstanderen hedder John McClane, Robin Hood eller Harry Potter. Manglen på kvalificeret modspil i “Bottle Shock” gør da også, at det bedste råd til biografmørkets beskuere er at nyde hver enkel scene med denne ener, der som god vin, uanset nationalitet, med årene blot bliver bedre og bedre.
Det er ikke denne films skyld, at romantic winecomedy skulle gå hen og vokse sig til en stor og voksen subgenre. Dertil er “Bottle Shock” en alt for tung, tydelig og forudsigelig affære. Smukke landskabsbilleder af vinlandet i Californien tilsat et gedigent gennemført lydspor redder dog denne filmiske drue fra at blive alt for tør og trist. Samtidig er det jo altid uforpligtende rart at få lov at heppe på den forventningsløse underhund, i form af vores amerikanske venner og deres vin, der repræsenterer evigtgyldige solide værdier såsom ærlighed og stræbsomhed imod den arrogant bedrevidende overmagt, de franske vine og vinsmagere, der som frontkæmper endda har en fornøjelig irriterende brite i kaliberen Alan Rickman – à la vôtre.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet