Brøndgraverens datter
Udgivet 3. nov 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Det slidsomme, men ærlige landliv i Provence er nok engang centrum for endnu en fortælling fra den franske forfatter og filminstruktør Marcel Pagnols hånd. Denne gang er det den franske skuespiller Daniel Auteuil (hvis eget gennembrud faktisk kom i form af en rolle i en filmatisering af netop Pagnol – Claude Berris “Kilden i Provence”), der instruktørdebuterer. En anelse gammeldaws, men nok så varm om hjertet.
“Brøndgraverens datter” virker kolossalt klassisk og således en anelse ude af trit med både publikum og tiden. Man føler sig helt igennem hensat til en fjern (film)fortid, hvor alt på en eller anden måde bare var mere simpelt og ligetil. Daniel Auteuil knuselsker tydeligvis sit litterære og filmiske grundlag – “Brøndgraverens datter” er tidligere filmatiseret. Dette af Pagnol selv i 1940 uden den store hverken succes eller fiasko. Bare godt jævnt. Historien fortælles af Auteuil med absolut sans for Provencelandskabets dragende effekt og rustikke poesi. Mistralen rusker i trætoppenes kroner, så man må gøre sig umage for at høre dialogen i en af filmens afgørende scener, hvor det stilfærdige opgør mellem far og datter skal stå. Her mærker man bedst Auteuils ferme instruktørhånd.
Ingen er nemlig ufejlbarlige hos Marcel Pagnol. Selv de tilsyneladende mest selvoptagede, afskyvækkende personager er gode nok på bunden. I “Brøndgraverens datter” er det Jacques’ forældre, der som bedsteborgere i den lille by først stiller sig afvisende over for den unge pige i ulykke, men nok skal komme på bedre tanker.
Daniel Auteuils debut som instruktør er stilfærdig og hyggelig. Her skabes ingen røre i andedammen. En trofast genindspilning af Pagnol – med et letfordøjeligt budskab om både kærlighed på tværs af klasseskel og stærke familiebånd – kan ingen som sådan rynke på næsen af. Læg dertil fotogene panoreringer ud over de provencalske vidder, et højstemt score af den leveringsdygtige Alexandre Desplat og en lun præstation fra Auteuil selv i hovedrollen, og “Brøndgraverens datter” føles som et møde med en god, gammel ven.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet