Byens lys
Udgivet 11. okt 2017 | Af: Maria Hegerlund | Set i biografen
Charlie Chaplin var et komisk geni. Nogle gange glemmer jeg det. At den lille mand med overskægget, den slidte hat og den gakkede gangart var så meget andet end en fysisk klovn. At der var en grund til, at han blev verdens største filmstjerne den gang for små snart hundrede år siden, hvor Hollywood var ved at lære at gå. Og tale. Jeg glemmer, at han ikke kun var en, der hørte sin tid til. Men at han er lige så relevant her hos mig i 2017, som han var dengang. Gensynet med den kærlige og klodsede Vagabond i “Byens lys” hjalp mig med at huske, hvorfor Chaplin var og er et geni.
Han har nemlig mere på hjerte end simpelt fjolleri. Selv om han starter ud med sine klassiske små slapstick-scener, hvor Vagabonden fjoller retningsløst rundt i byens gader, ændres tonen pludselig til det dramatiske, når han møder en blind og fattig blomsterpige. Han bliver oprigtigt rørt over hendes tragiske eksistens. Og når den lille Vagabond med det udtryksfulde ansigt bliver rørt, så overgiver jeg mig også glædeligt til sentimentaliteten. Det gakkede får en seriøs understrøm af melankoli. Chaplins skuespil ændrer sig fra det rene klovneri til ægte menneskelighed. Pludselig får alle hans handlinger og gode gerninger konsekvenser. Både på godt og på ondt. Genialt!
Men optimismen er hele tiden på vippen til tragedie. Alle Vagabondens forsøg på at redde den blinde pige ender galt. Heldigvis tror man på, at han nok skal klare sig alligevel. Han rejser sig altid op med fornyet mod, hver gang han falder på halen. Den tragiske undertone bliver støttet op af sociale kommentarer om bylivet i den fiktive stad. Klasseskel, alkoholisme, selvmord, nød, sygdom, indbrud og mord. Chaplin var ikke bange for at prikke til et samfund, der var ramt af Den store depression. Økonomisk, men også medmenneskeligt.
Mit 2017-samfund kan passende have godt af den samme prikken. Problemerne har ikke ændret sig siden “Byens lys”, som opretholder sin tragiske og melankolske undertone indtil dens allersidste øjeblik. Her ånder man lettet op over Vagabonden og pigens hjerteskærende genforening – som var det i 1931. Det er magisk, tidsløst og effektivt rørende. Det er derfor, Chaplin stadigvæk er et geni.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet