Candy
Udgivet 5. jun 2007 | Af: kaduffo | Set i biografen
Uagtet, at det nok i virkeligheden er stofferne, det handler om – og ikke mindst familiens modstand mod forehavendet – bliver Dan og Candy gift efter alle kunstens regler. Men det store vendepunkt kommer imidlertid først anstigende, da Candy bliver gravid. Herved starter kampen for normalisering, og det er som om, at det et kort øjeblik er gået op for de to junkier, at der skal nye boller på suppen. Men nu er det naturligvis ikke nogen enkelt sag at hoppe ud af sit respektive misbrug, at blive clean, og spørgsmålet er, om de to vordende forældre overhovedet evner at stå distancen?
Det gør til gengæld både superstjernen Heath Ledger og det australske wunderkind, Abbie Cornish, der begge leverer formidable og troværdige skuespilpræstationer som fanger i narkotikaens vold. På den baggrund er det umådeligt svært ikke at lade sig påvirke af en beskrivelse af et helt igennem uperfekt liv, hvor kærligheden til hinanden bliver overskygget af det stof, der øjensynligt er parforholdets eneste fællesnævner. “Candy” er en skæv film om en række skæve (og sølle) eksistenser, der ikke umiddelbart er i stand til at udnytte de få chancer, de nu en gang får.
Det er hele filmens figur- og miljøtegning, der gør “Candy” et besøg værd. Det er ikke nogen glædesrus i slikbutikken, men alligevel yder filmen på kontrollabel facon et retfærdigt billede af den grumme bagside, et liv med stofferne må være. For både Candy og Dan er deres egne værste modstander i virkeligheden – ikke stofferne. Men i kampen for at generobre et værdigt liv, spænder de gentagne gange ben for sig selv, og spørgsmålet er, om de på sigt vil kunne undvære hinanden eller stofferne.
Omsorg og ansvar: Det er i virkeligheden det, “Candy” handler om, og den rammer uomtvisteligt et og andet lige på kornet. Filmen er fyldt med frastødende situationer, der understreger, at et liv med stoffer næppe kan være nogen dans på roser. Det kan diskuteres, om filmens lyriske passager, med de to junkier pjaskende rundt i et svømmebassin, nu også er en nødvendighed for filmens helhed, men de skæmmer i hvert fald ikke en film, der forstår at administrere sit indhold og sit skuespil på en måde, så materialet aldrig bliver for slidt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet