Captive
Udgivet 20. jun 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Brillante Mendoza er vel filippinsk films største håb og stjerne. Siden instruktørdebuten “Masahista” i 2005 har han været festivalyndling verden over, og med den chokerende “Kinatay” (2009), hvori en ung betjent involveres i kidnapning, voldtægt, mord og (ikke mindst) partering af en stripper, slog Mendoza for alvor igennem. Gidseldramaet “Captive” er den produktive Mendozas niende spillefilm og – med franske Isabelle Huppert i hovedrollen – også instruktørens hidtil mest internationale produktion.
Først til vands, så igennem den filippinske jungle. Konstant er de på farten med hæren i hælene. Få af de vesterlandske gidsler er heldige: Der bliver betalt løsepenge for deres frigivelse. Én bliver henrettet med machete for at statuere et eksempel. Men snart er livet som gidsel hverdag. Stockholmsyndromet spøger, og Thérése kæmper indædt imod, trods sympati for den unge kidnapper Hamed, der ligesåvel kunne være hendes egen søn.
Men spændingskurven er svær at få øje på i “Captive”. Den ene skudduel mellem kidnapperne fra Abu Sayyaf og det filippinske militær afløser den anden. Af og til ryger der enten en soldat, en oprører eller et gidsel i kampens hede, og således forløber 120 minutter uden de store udslag i puls. Før man ved af det, er der gået et år, hvor gidslerne har vandret den filippinske jungle tynd. En jungle, der er lige så bjergtagende smuk, som den er farefuld. Undervejs skal både farlige edderkopper, skorpioner, hvepsesværme, kæmpemyrer og alskens andet kryb overkommes. Men den største fare, synes Mendozas budskab at være, er den nærmest bundløse kulturkløft mellem de kristne gidsler og de muslimske gidseltagere.
“Captive” er ikke en udpræget vellykket film fra Brillante Mendozas ellers kyndige og sikre hænder. Historien virker underudviklet – direkte oversat fra virkelighed til filmlærred i størrelsesforholdet 1:1. Resultatet er en jævn, småkedelig filmoplevelse, hvor man har svært ved at se, hvad der retfærdiggør en filmatisering frem for at stykke en dokumentar sammen om selvsamme begivenheder. Men om ikke andet er det lykkedes Mendoza at åbne verdens øjne for den politiske hårknude i den sydlige del af Filippinerne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet