Charlie’s Angels: Uden Hæmninger
Udgivet 5. dec 2003 | Af: Michael Andersen | Set på DVD
Pinks sang “Feel Good Time” der specielt er fremstillet til filmen er englenes motto, men al morskaben beholder de desværre for dem selv. For i “Charlie’s Angels: Uden Hæmninger” er det gode humør (og ikke mindst udseendet) sat i højsædet, men alligevel er det en film som er fuldstændigt blottet for charme. Den har også en tendens til at rose sig selv lidt for meget. Et eksempel er joken hvor ‘Z’et i “Helen Zass” bliver flyttet en plads til venstre, kører rimelig langt ud og alligevel bliver de involverede ufortrødent ved med at grine højlydt.
Instruktøren McG opbygger filmen med ideer som han låner fra andre film. Han sampler noget fra en film og noget fra en anden osv. Han forsøger at genskabe alt fra den mørke stemning i “Manhunter” til det småborgerlige kvarter i “Edward Saksehånd”, som englene så bliver dumpet ned i. Det betyder at der intet fokus er overhovedet. “Charlie’s Angels: Uden Hæmninger” er over det hele, men kommer ingen vegne – man skyder med spredhagl, men rammer intet. Oveni det mikser McG alverdens stilarter sammen, krydret i et overeksponeret brug af slowmotion, smart kameraføring og hurtige klik, der får Michael Bay til at ligne Orson Wells.
“Charlie’s Angels: Uden Hæmninger” er hæmningsløst skruet sammen, og ambitionen om fjoget underholdning bliver ikke opfyldt. Resultatet er langt fra fortryllende eller bare det mindste underholdende, og selvom englene er dekorative at kigge på ødelægger deres overdrevne pussenusse og til tider robotagtige spil igen vejen for det charmerende.
En håndfuld undervægtige programmer der går bag de sædvanlige processer bag kameraet, giver mest af alt et indtryk af at de har haft det sjovt sammen under optagelserne. Generelt er der ikke meget at hente i ekstramaterialet, men heldigvis er McGs kommentarspor et underholdende bekendtskab.
McG fortæller bl.a. at Lucy Liu arbejdede hårdt for at få sin krop i topform: ”Det er herligt når folk tager sig sammen og ser godt ud. Det er god inspiration.”
Instruktøren er klar over at publikum ikke forventer de store handlingstwists når de ser en “Charlie’s Angels”-film, men: ”vi føler at vores historie giver god mening. Vi har fået en masse kritik fordi historien ikke hænger sammen. Men det er fordi vi blander mange stilarter sammen. Vi forsøger ihærdigt at putte en masse ting ind i historien, så den overhovedet ingen mening giver.” (?!)
Under kommentarsporet sidder han og tegner med en pen på skærmen. Da Demi Moore fylder hele billedet i slowmotion, tegner han en ring om hende: ”Her løber Demi Moore på stranden.” Endvidere roser han Moore for se fantastisk smuk ud: ”Hun har fået tre børn som er kommet ud af hendes livmoder. Det er helt utroligt. Hun ligner en teenager. Det er godt for hende.” McG har aldrig hørt om Demi Moores mange plastikoperationer?
McG slutter festen med at tilsvine en statist der overspiller, fordi overspil går jo ikke går i spænd med resten af den overeksponerede film. Statisten er nu heller ikke særlig billedskøn: ”Se på ham. Den fyr er en katastrofe!”
Vigtigst af alt understreger McG, at hvis man hader filmen, så er det fordi man hader sig selv! Vi vil have flere kommentarspor og mindre film fra den mand, tak.
Med mindre at man er kæmpe fan af “Charlie’s Angels”, er der ingen grund til at stifte bekendtskab med dette tidsspilde af en film. McGs hovedløse og opblæste bemærkninger på kommentarsporet opvejer dog næsten alene ulejligheden.
Men for at følge op på McGs inspirerende livsfilosofi, hvad betyder det egentlig om filmen er provokerende dårlig, så længe man har det rette udseende og gode humør med sig?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet