Chevalier
Udgivet 5. apr 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
’Der sidder fire mand på en tømmerflåde!' skriger en mere og mere hysterisk Kjeld Petersen til en overbærende Dirch Passer, der knusende roligt svarer: ’Var den ene ikke faldet i vandet?'. Stor komisk energi hentet i sammenstødet mellem temperamenter, de store linjer over for den ordkløvende detaljerytter. Når “Chevalier” får mig til at tænke på den legendariske sketch, er det ikke kun, fordi de to deler location, dér midt på havet. Men også fordi Athina Tsangaris film er et rammende billede af passiv-aggressiv statuskamp: hvis ens egen historie er dårlig, kan man jo altid punktere de andres.
De seks mænd (Dimitris er for tyk til at dykke, allerede der er han bagud) starter et spil om at være den bedste, gruppens Chevalier. Man bedømmes på alt, og dommerne er de fem andre, der skriver minus- og pluspoint ned i hver deres lille, sorte bog. Der skal skæres nogle hjørner for at acceptere, at det her kunne ske, men Tsangari udfolder sit spil med så meget barok humor, at manglen på troværdighed ikke er et grelt problem. “Chevalier” er et slags filmstunt, hvor den moderne mand er delt op i seks og konkurrerer med sig selv i de mest absurde smådetaljer. Mindreværdet og skammen er hentet i virkeligheden, men det er skrællet ind til benet og forstærket i 11. potens.
Tabet af mening og konsekvens betyder måske ikke overraskende, at Tsangiras skal finde på en del drejninger undervejs. “Chevalier” lægger skarpt og sjovt ud, begynder at halte midtvejs og når sin finale med et pludseligt jag. På det tidspunkt er flere af de seks i nogen grad stadig underbelyste, og det er næsten kun den trinde Dimitris, jeg lærte at kende med sine ubehjælpsomme forsøg på at slippe ud af mors-dreng-rollen. De andre bliver mere fastlåste i dyst på økonomi, tøjsmag og stådreng. Hanekamp, der er både mere larmende og mere uvedkommende at følge med i for længe.
“Chevalier” får godt fat i følelsen af at skulle positionere sig selv – også i forhold til sine bedste venner. Udfordringen er, at den positionskamp ikke altid er lige medrivende. Athina Tsangari følger veloplagt op på den moderne græske tradition for at skildre samfundets hakkeorden med sort humor, men bliver også nogle gange for mekanisk og konstrueret. Når det er bedst, så er det imidlertid bare om at læne sig tilbage og gnægge af kaosset. Man finder alligevel aldrig ud af, hvad de skal på den tømmerflåde.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet