Christmas Carol, A
Udgivet 5. nov 2009 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Charles Dickens’ “A Christmas Carol” er for mange en lige så fast bestanddel af julen som brunkager, nisser og guirlander, og vi kender til hudløshed historien om den nærige og bitre Ebenezer Scrooge, der lærer at omfavne julen og lukke kærligheden ind i sit hjerte. Er der så en grund til, at vi skal trækkes igennem endnu en Hollywood-udgave af denne tidløse klassiker? Efter at have set Disneys store familiesatsning “A Christmas Carol” sidder man tilbage med tre rigtig gode grunde: Jim Carrey, fantastiske visuelle effekter og en morale, der aldrig går af mode. Men pas på unger, for den er dælme uhyggelig!
Instruktøren Robert Zemeckis har før taget os ud på tids- og julerejser med henholdsvis 80’er-klassikeren “Tilbage til fremtiden” og familiefilmen “Polar-Ekspressen”, og med “A Christmas Carol” blander han altså sine to forcer – tilsat den banebrydende visuelle teknik, han introducerede tilbage i 2004 med førnævnte “Polar-Ekspressen”. Teknikken hedder motion-capture og er en slags digitalisering af levende skuespillere, der loader skuespillernes bevægelser og udseende ind i computeren og spytter dem ud igen som animerede versioner af dem selv. Det gør filmens æstetik utrolig virkelighedstro og fantastisk på én og samme tid, og med “A Christmas Carol” bryder Zemeckis endnu en gang grænserne for, hvordan animationsfilm kan se ud.
Carrey er en mester ud i komik og karakterskuespil, og selvom han er animeret i hele filmen, så er man ikke på noget tidspunkt i tvivl om, hvem der befinder sig inde bag det computerskabte ydre. 3-D-effekterne i “A Christmas Carol” er udmærkede og spiller godt sammen med animationen, og især når sneen daler i Londons fattige gader, eller Scrooge i selskab med genfærdene flyver rundt i luften i hæsblæsende fart, får man lyst til at række hænderne ud og røre ved den visuelle illusion. Ud over dette er det dog ikke så meget, man lægger mærke til Hollywoods nye yndlingslegetøj, og vi må vente og se, om James Camerons “Avatar” holder, hvad den lover, og får vores hoveder til at eksplodere af begejstring, når den lander i biograferne i 3D i næste måned.
“A Christmas Carol” bringer ikke noget nyt til Dickens’ ældgamle julefortælling, men er til gengæld visuelt overdådig, opfindsom og til tider rigtig skræmmende. Og så har den en Jim Carrey i absolut topform. Det er altså gamle julegodter på nye kagedåser det her, men hvorfor også ændre på en 166 år gammel godbid, som smager godt, lige meget hvor mange gange man sætter tænderne i den?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet