City of Ghosts
Udgivet 2. aug 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det handlede ikke om ‘krigen’ i “Dunkirk”. Det gør det heller ikke i “City of Ghosts”, der burde hedde “Raqqa”. Det handler i stedet om hverdagens helte, modige journalister, som gør deres arbejde. Bevæbnet med smartphones og sociale medier viser de virkeligheden i ISIS-bevægelsens brutale Raqqa. De ofrer sig selv for at redde andre.
“City of Ghosts” er bedst, når den fokuserer på sine irl-helte, der består af skolelærer, studerende og andre almindelige borgere i Raqqa, som havde håbet på bedre tider, da revolutionen svækkede Assad. Med livet som indsats sikrer de dokumentation af ISIS’ sorte vision, imens Aziz, Hamoud og resten af en ekstern gruppe distribuerer billederne videre fra hemmelige adresser i Tyrkiet og Tyskland ud på Facebook og Twitter, hvorfra CNN og de andre uden adgang til Raqqa kan fortælle historien om IS-besættelsen. De kæmper den journalistiske kamp som portrætteret i “Alle præsidentens mænd” og “Spotlight”. Sandheden skal frem.
For det har omkostninger at kæmpe for sagen – og det hvad enten du hepper på ISIS eller kæmper imod. Den del har Matthew Heineman blik for, ligesom han igen har blik for ‘vigtige emner’, som han tidligere har berørt i form af sundhedsforsikring og narkokarteller – nu krig i Syrien. Desværre holder han ikke blikket fast på gruppen, men roder ufokuseret flygtningekrisen og europæiske terrorangreb ind i en dødens pølse af frygt, fremmedhad og løbske lastbiler. Heineman glemmer sine vj-helte, fordi han vil udfolde hele det ‘vigtige emne’.
Matthew Heineman kunne lære noget af Christopher Nolans “Dunkirk”, der netop ikke fortæller hele krigen, men fokuserer på et nedslag. Det gør “City of Ghosts” godt den første time, hvor alle Raqqas gode mænd (og en kvinde) kæmper indædt for retten til at vise virkeligheden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet