Coco Chanel & Igor Stravinsky
Udgivet 10. feb 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
I december kunne vi følge, hvorledes Coco blev kendt for efternavnet Chanel i “Coco før Chanel”. Her sluttede den jævne fortælling med starten på modeimperiet Chanel. Uden nogen tilknytning i øvrigt – udover at være opmuntret af forretningen Chanel – starter “Coco Chanel & Igor Stravinsky”, hvor den forrige film sluttede. Men mon der er mere filmisk frem for reklamemæssig nødvendighed bag denne film? Det var ikke entydigt i decemberudgavens film om modedronningen.
Som en Chanel-kreation er dette andet kapitel om Coco på det ydre ganske upåklageligt eksekveret. Manuskriptet giver mening, billederne og klipperytmen er udført med et fint glidende flow og lydsporet er jo naturligvis musik af Stravinsky, så det bliver ikke meget bedre. Det hele er pænt, desværre på den lidt androgyne facon, der også karakteriserer skuespillet og kemien af og imellem Mads Mikkelsen som Igor og Anna Mouglalis som Coco. Filmens omdrejningspunkt er den lidenskabeligt erotiske affære imellem de to titelrolleindehavere. Udført i praksis er den imidlertid ganske postuleret, hvor tiltrækningen imellem de to virker ganske uforståelig og erotikken lige så varmblodig og forførende, som Mads Mikkelsen er russisk.
Alle de spændende døre bliver hurtigt lukket til fordel for et ensidigt fokus på en halvlunken affære, der aldrig bliver så ophedet, at det kan retfærdiggøre Igors valg imellem hans familie og Coco som et reelt dilemma. Der mangler simpelthen nødvendighed bag denne film – hvorfor skal man bruge tid på en postulerende film om et historisk postuleret forhold? Slutteligt forsøger filmen at give et halvkvædet bud på, at Coco i forlængelse af dette forhold blev inspireret til at udvælge den senere så berømmede duft Chanel No. 5. Men som Coco udtaler i udvælgelsesfasen om en kasseret duft, er sådan en årsagsvirkningskæde simpelthen ”for banal.”
Som reklamesølje for modeimperiet Chanel er denne film ligesom den forrige en formidabel præstation – hvem skulle have troet, at man ikke blot kunne få folk til at undgå at zappe væk fra en reklameblok, men derimod ligefrem få dem til at betale for at se den? Som filmisk produkt er det en ganske anden historie. Her er duften af Chanel No. 5 erstattet af en duft af uvedkommende ligegyldighed, som den gæve Mads Mikkelsen burde have sagt ”njet” til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet