Colombiana
Udgivet 8. sep 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Helt tilbage i 2006 bekendtgjorde Luc Besson til stor forbløffelse, at han ville trække sig som filmskaber, men det har nærmest virket, som om det modsatte var tilfældet, for lige siden har der sprøjtet en endeløs række af film ud med hans navn på plakaten.
Filmens udgangspunkt følger lige i sporet fra “Nikita” og “Léon” om unge piger, der er ude for traumatiserende begivenheder og på den ene eller anden måde bliver forvandlet til drabelige væsner. “Colombiana” følger den unge colombianske pige Cataleya, hvis forældre bliver dræbt af en grusom forbryderboss. Hun vokser op hos en onkel, der ligeledes er involveret i forbrydermiljøet, og bliver en iskold lejemorder, som dog samtidig venter på chancen for at få hævn over forældrenes morder.
“Colombiana” indledes ganske effektivt, og scenen, hvor Cataleyas forældre dræbes, er opfindsomt fortalt ved at fokusere på pigen frem for selve mordene, men den umiddelbare friskhed forsvinder beklageligvis hurtigt, da handlingen rykker til USA, og tingene udvikler sig efter den meget velkendte skabelon, hvor anonyme skurke skal likvideres, og politifolk lige akkurat ikke er skrappe nok til at kunne holde trit med vores lejemorder. Cataleya selv viser sig at være en overraskende usympatisk heltinde, og havde det ikke været for de indledende barnescener, der etablerer en vis medfølelse for hendes side af sagen, ville det have været meget svært at holde med hende. Jeg har ikke nødvendigvis noget imod usympatiske hovedpersoner, men Cataleya er så stjernepsykopatisk, at det fremstår mærkeligt, at filmen end ikke lader til at registrere det. Selv hendes uvidende kæreste virker besynderligt upåvirket, da sandheden om hendes levevej går op for ham.
Som en lige-ud-ad-ladevejen hævnfilm har “Colombiana” dog bestemt sine stunder, og selvom mange af filmenes actionscener plages af tidens sørgelige trang til at klippe alt, som var det en musikvideo, så er selve udtænkningen af scenerne ganske glimrende. Til gengæld så fylder Besson handlingen med så mange plothuller og urimeligheder, at slutningen bliver mere fjollet end tilfredsstillende. Enkelte gange skinner filmen med opfindsomhed – en anspændt verbal udveksling mellem Cataleya og den FBI-agent, der jagter hende, er filmens bedste scene – men sådanne øjeblikke er ikke desto mindre mest af alt lidt triste påmindelser om, hvilke filmtryllerier Besson engang var i stand til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet