Cyrus
Udgivet 24. dec 2010 | Af: Benway | Set i biografen
“Muntert utilpas” er nok den beskrivelse, der er mest rammende for en film som “Cyrus”. Den lander lige på det sted, hvor man både føler sig noget ubekvem ved situationen, men alligevel er i en så bizar situation, at man ikke kan lade være med at grine over det hele.
Det faktum, at vi har John C. Reilly og Jonah Hill i hovedrollerne vækker hurtigt forventningerne mod noget meget lavkomisk, og plottet lyder da også umiddelbart som noget i stil med “Mr. Woodcock”. Skinnet bedrager dog gevaldigt. Om noget så demonstrerer filmen fortrinligt præcis, hvor forskellige den samme fortælling kan være alt efter, hvordan man angriber den. I udformningen er vi meget tættere på indie-film såsom “The Station Agent” og “The Visitor” end “Step Brothers” og “Knocked Up”.
Jonah Hill har imponeret mig og vist også alle andre med sin komiske timing i “Superbad”, men han præsterer her nogle elegante nuancer, som man næppe umiddelbart havde tiltænkt ham. Mod John er han næsten overvældende venlig og høflig, men bag hver gestus synes der at lure noget foruroligende falsk, og samtidig bliver hans overdrevne hensyntagen intimiderende. Han er en figur, som i en vanlig komedie meget hurtigt ville blive karikeret, men filmen nægter konsekvent at følge den vej, og som resultat er han en relativt troværdig størrelse. Det samme gør sig gældende for både John og Molly, der på hver sin måde er typer, vi kender fra utallige komediefilm, men som alligevel afbildes ganske nøgternt, uden der ligefrem går kitchen-sink-drama i den. Filmen er lavet af Mark og Jay Duplass, og de to brødre har tydeligvis givet langt mere plads til skuespillerne, end hvad man normalt ser i amerikanske film. Ofte har scenerne en lidt tilfældig improviseret udformning, og scener med fokuseringsfejl, som ellers normalt ville blive skrottet, er blevet bibeholdt her for at give det hele en skødesløs fremtoning.
Der er ikke de store omsiggribende omvæltninger i “Cyrus”, men den er en lille uhøjtidelig perle, og en stor del af fornøjelsen bliver hurtigt at se skuespillere som John C. Reilly og Marisa Tomei få mere plads til at boltre sig, end de normalt ville få – samt at se, hvor fremragende de er, når det sker. Her er der mulighed for at opleve dem i en film, der ikke lader sig binde af plot, og som er sjov uden at overdrive grinene, og rørende uden at forfalde til dyster sentimentalitet. Det har utvivlsomt føltes som lidt af en befrielse for skuespillerne, og netop den tone af lethed smitter hele vejen ned i biografsalen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet