Darling
Udgivet 18. okt 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Birgitte Stærmose har set “Black Swan”. Det forstår jeg godt. Det er en god film. Darren Aronofskys bedste. Om en psykotisk ballet-diva, der bliver drevet af ambition, misundelse og moderligt pres til den blodige vej som første-ballerina i “Svanesøen”. Nu får vi så den velfærds-hyggelige danske svane-ballerina, som pænt mimer Aronofskys trin.
I min verden bliver “Darling” hurtigt glemt. For den leverer ikke det dansende vanvid, som den lover. Meta-kommenterende fortæller kærestekoreografen ellers om “Giselle”, at plottet er mærkeligt, men det er følelserne ikke. “Darling” bliver bare aldrig ret mærkelig, men danser i stedet straight af sted på en lige line med et dansk sikkerhedsnet spændt ud til at gribe, inden det bliver for sært.
Forestillingens maniske svane forsøger dog at give linedansen kant. Danica Curcic er bidsk, barsk og voldsomt skrøbelig som den dominerende diva, som træner den nye pige i at få den knoglede krop til at stå på tå. Med rødt hår og en brændende, indre ild er hun autentisk som en dansk Norma Desmond, som længes efter de gode, gamle balletdage, hvor hun var stjernen i spotlyset. Gid, at Stærmose havde skrevet hende endnu mere skør i en oplagt psykotisk verden af tapede tæer, der kan knække så klamt. I stedet må jeg nøjes med en evig, uforståelig blodtud til koreografen, der er træt af, at kæresten blander sig. Han kan selv.
Det kan han ikke. Det er Danica Curcics film, der er et hyggeligt hulemaleri af “Black Swan”, hvor de ikke nøjedes med næseblod. For hvis du ikke vil glemmes i ballettens skøre verden, så kræver det, at du er den bedste. Det siger divaen også til Polly. Hun er måske god nok til at danse i danske København, men glem New York og den store verden. Det samme kan siges om “Darling”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet