Den Anden Side
Udgivet 26. apr 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
“Den Anden Side” smykker sig med en af den slags ordspil, der altid har ligget lige for i Anders ‘Anden’ Matthesens stand-up-shows, rap-albums, film, bøger, radioprogrammer etc. Men det er også en anerkendelse af den evige forbindelse mellem Andens succes i offentligheden og det private menneskes liv uden tilskuere på. Pernille Rose Grønkjærs leder længe, men finder aldrig helt den anden side i en ‘berømmelsens bagside’-fortælling, der bliver noget navlepillende. Til tider kontant smertefuldt at se på. Men ofte også distanceret..
Der er ingen Knausgård her, som Matthesen undervejs siger med henvisning til den norske forfatter, der bragede den store bølge af autofiktive værker i gang. At afsender og hovedperson er ét og samme menneske er ikke et frisættende kunstgreb for Matthesen, snarere et frustrerende faktum som medfører en stor identitetskrise. Men set udefra er det netop også en sætning, der viser karakter. Det siger noget om Andens brede favntag, at han sammenligner sig med en nobelpris-kandidat og minuttet efter filmer Mick Øgendahls tisvåde bukser på en tur til New York. Han er blevet en stor komiker på at parre plat røvsnak med buddhistisk filosoferen over menneskets natur.
“Den Anden Side” træder så at sige ind midt i det vakuum, der opstår, mens det gamle show toner ud, og det nye endnu ikke har tegnet sig klart op. Men den nærmest rituelle gang fra succes til depressiv skriveblokade og tilbage til en form for accept og nyt mod på arbejdet bliver aldrig kommenteret nærmere. Det starter med et show og slutter med et show, men indimellem står det ikke særlig klart, hvordan vi kommer fra ’Jeg skal måske aldrig lave stand-up igen' til scenebygning og udvælgelse af den helt rigtige plakat. Derfor kunne man hævde, at titlen, “Den Anden Side”, er en tilsnigelse, og man aldrig bliver klogere på den Anders Matthesen, der ikke fyrer en joke af hvert 10. sekund.
Det er en klassisk fremstilling af berømmelsens forbandelse: Masser af succes, men ensomhed og angst når lyset brænder ud. Udsagn, der ikke er overraskende i en verden, hvor rockdokumentaren nærmest er en genre i sig selv. Pernille Rose Grønkjær lader det være nyhedsværdi nok i sig selv, at vi kommer tæt på en af Danmarks mest succesrige multikunstnere. Men der er næsten ikke noget her, som Anders Matthesen ikke allerede har vist i sine shows. Grænsen mellem Anden og Anders er om muligt bare blevet endnu mere flydende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet