Dengang i maj
Udgivet 5. apr 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
“Dengang i maj” hedder på engelsk “Come What May”. En titel, der foruden det lille dato-ordspil udtrykker en idé om at stå fast, ligegyldigt hvad der venter af rædsler i fremtiden. Den truende følelse som må have præget Frankrig i dagene op til Tysklands invasion er imidlertid svær at overføre til en nutid, der ved præcis, hvad der venter. 2. verdenskrig er vel et af de mest belyste emner på film, og det kan nogle gange virke lidt tilbageskuende igen og igen at oprulle de første timer og den hastigt stigende paranoia. Christian Carions filmatisering af sin egen families historie fra den franske exodus fremstår på den måde ærkeklassisk.
“Dengang i maj” er nærmest en slags road movie, hvor hovedpersonerne ikke er unge elskende eller bankrøvere, men en hel landsby, der forlader køer, marker og vinkældre for at nå i sikkerhed i Dieppe. I karavanen sidder Max, som allerede er flygtning, fordi hans kommunistiske far blev forfulgt i Tyskland. Faderen sidder i fængsel mistænkt for at være tysk spion, men han frigives, da invasionen begynder. Vi følger hans kamp for at genfinde sin søn hjulpet af den skotske soldat, Percy, der forsøger at komme tilbage til England. Carion forsøger at sætte dem op som et umage makkerpar, der kun nødtvungent samarbejder, men det er bare en facade. Det anes hurtigt, at de her to mænd skal nå at blive billedet på forbrødring midt i denne forbandede krig.
Når Carion ikke er for bevæget over sin egen historie, skaber han ellers nogle helt fine scener, hvor især Matthew Rhys’ skotske Percy viser, hvad han kan. Han er ikke i centrum, men han er mere bevægende end Hans, når hans uniform og stjerner begynder at blive skrællet af, og han står tilbage som et mindst lige så desperat, almindeligt menneske. Carion forsager glorificeringen af død for Gud, konge og højere moralske værdier end de satans tyskere, men mod slutningen skal enderne alligevel partout bindes sammen med symbolske gravstene, violiner og sækkepiber.
Foråret byder ofte på et par film om 2. verdenskrig. Sådan et par påmindelser om, at det kan da godt være, at bøgen springer ud og fuglene synger, men der var altså engang, hvor onde mænd gjorde noget ondt der i solskinnet. Vi ved det var ondt, fordi der er gået 70 år. Christin Carion fortæller os ikke noget nyt, det ligger klart i titlen, “Dengang i maj”, at vi skal se tilbage og huske. En pudsig opfordring her midt i den største flygtningekrise længe. Måske er det i virkeligheden det bedste ved Carions film? At den viser, hvor lidt vi har rykket os. Hvad der kommer nu i maj, kan ingen vide, men mon ikke vi på forhånd skal pakke lidt kærlighed og empati til turen ud i det uvisse?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet