Detroit
Udgivet 23. aug 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Kathryn Bigelow er vendt hjem. Efter to ture i Mellemøsten i “The Hurt Locker” og “Zero Dark Thirty” er hun landet i “Detroit”. Og hun har taget krigen med. Her er dog ingen vejsidebomber, men eksplosionerne truer stadig under overfladen. I Detroits sorte nabolag, der er klar til at bryde ud i optøjer ved den mindste gnist. Og mellem ørerne på byens hvide politistyrke, hvor en sprængfarlig mikstur af afmagt og racisme er ved at koge over. Det er en bombe af den slags, der stadig med jævne mellemrum sprænger mellem fingrene på vor dages politikere. Bigelow skildrer fornemmelsen af truende detonation med en intensitet, som overgår selv de mest anspændte øjeblikke i “The Hurt Locker”.
Der er både frygt og had i overflod på det lurvede Algiers Hotel, hvor hovedparten af “Detroit” udspiller sig. Her har doo wap-sangeren Larry og vennen Fred søgt tilflugt fra gadeoptøjerne. ’At være sort er som at have en pistol rettet mod panden,' siger en af hotellets andre gæster, inden han skyder ud af sit vindue med en legetøjspistol. Løst krudt. Så kan politiet mærke, hvordan det er. En dum, dum drengestreg. Snart er hotellet omringet, og en helvedes-nat med politivold, død og rædsel begynder. Baseret på en sand historie. Det er her, “Detroit” skiller sig ud fra alle andre film, jeg har set.
Det hektiske kamera fæstner sig ofte i ekstreme nærbilleder af ansigter dækket af blod, sved, tårer, snot og savl. Kropsvæsker og frygt fosser ud. Det er ubærligt. Og det bliver ved. Og ved. Og ved. Det er den mest intense, udmattende og ubehagelige time, jeg mindes at have tilbragt i en biograf. Midt i stormen står John Boyega som sikkerhedsvagten Dismukes. Først på politiets side. Men snart bliver hans mission at få hotelgæsterne levende gennem natten. Han giver situationen en tiltrængt flig af håb, mens vold og nat bliver mørkere og mørkere.
“Detroit” er bedst i sin lange forhørsscene, hvor hadet og frygten bliver så ubærligt intens, som kun Kathryn Bigelow kan skildre det. Det hele er én stor bombe, der er på nippet til at eksplodere. Det er ikke rart at se på. Men det skete. Det sker. Og når Bigalow viser det, er det umuligt at vende blikket væk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet