Diktatoren
Udgivet 21. dec 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Man skal ikke mange minutter ind i “Diktatoren”, før man indser, hvor unik den er. Hvor 99 procent af alle film om 2. verdenskrig handler om heltemodig død eller ubegribelig lidelse, går Chaplin linen ud i fjolleri. Ultimativt, betingelsesløst fjolleri. Fjolleri i en skala verden endnu ikke havde set. Og med så stor finesse, at jeg nu igen overgiver mig. Chaplins genistreg er, at han ikke kun tager luften ud af den ophidsede diktator, Hynkel, men taler dunder til alle gale krigsretorikere, nazister eller ej. Derfor er “Diktatoren” lige så skræmmende relevant i dag som dengang i 1940.
Samtidig vågner en jødisk barber og krigsveteran på et hospital. Han er Chaplins klassiske figur, vagabonden, der skal falde på røven og trække betjente og andre fisefornemme herrer med sig. Uskylden er bare pist forsvundet, når han bliver sat til at male ‘JØDE’ på sin butik. Det er ikke en Chaplin-film som alle andre, selv om kærlighedsaffæren med den smukke Hannah til at begynde med virker som det centrale hollywood’ske plot. I stedet tager Hynkel og hans humørsyge over, og spejlingen af over- og under-Tomanien fungerer knivskarpt. Hver gang diktatoren lige føler for det, rystes verden under ham.
Og så pludselig, bum! Hynkel tager ud for at fiske og bliver forbyttet med barberen. For første gang gøres der opmærksom på et ellers åbenlyst faktum: diktatoren og barberen ligner hinanden på en prik. Ligesom Chaplin og Hitler. En hel film bygget på ligheden af et overskæg. Det er en underligt pludselig finale, men i virkeligheden er “Diktatoren” mere en serie geniale komiske scener end en fornuftigt fremadskridende historie. Og når det samtidig giver Chaplin mulighed for at levere en af filmhistoriens mest gåsehudsfremkaldende taler, så er alt tilgivet.
Charles Chaplin spillede nazikortet, lang tid før nogen fandt på, at det kunne være et billigt trick. Og længe før han selv vidste, hvor meget han havde ret. Alene af den årsag er det værd at gense “Diktatoren”. For at forstå hvor kort der er fra den ultimative ondskab til det, vi accepterer. Eller det vi bare griner af.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet