Direktøren for det hele
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 3. okt 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Det er usandsynligt at støde på en von Trier-film, hvor konditioner ikke fylder lige så meget som selve handlingen, og “Direktøren for det hele” er da heller ingen undtagelse på det område. Således har den grænseoverskridende instruktør også denne gang et par overraskelser oppe i ærmet og deler på et metaplan vel også personlighed med hovedkarakterens forbillede, tryllekunstneren Gambini. Nu er det nok snarere et teknisk bravur-nummer, der gør arbejdet i denne ombæring, når kamerasystemet Automavision ganske enkelt filmer scenerne efter vilkårlig målestok og efter vilkårlig beskæring.
Det er der kommet en film baseret på utallige uskønne og mærkeligt beskårede optagelser ud af, og formålet med det projekt kan også anfægtes. I hvert fald bliver halve eller slet ingen ansigter i længden lettere frustrerende. Heldigvis er det ikke det væsentligste ved “Direktøren for det hele”, selv om det er instruktørens ydmyge forsøg på at fravige al kontrol over filmen. Afsigelsen af kontrol lykkes naturligvis ikke, og regler er nu også til for at blive brudt, hvorfor Triers fortællerstemme løbende kundgør filmens videre udvikling, iscenesætter, når der er brug for det, og i det hele taget leder og fordeler fra den medbragte lift, der kan være en henvisning til forbudet mod at bruge samme under indspilningen af filmskolefilmen “Befrielsesbilleder” (1982).
På samme måde, som von Trier overlader kamerastyringen til automatikken, overlader Ravn udadtil styringen med butikken til skuespilleren Kristoffer, der kaster sig over opgaven med sjældent set ildhu og evner ud i det improvisatoriske. Netop i denne lurende konflikt, hvor magtspillet bliver en kamp mellem den ægte og den fiktive direktør, mellem etik og moral, antænder filmen sit brændstof. Samtidig befinder skuespillerne sig godt, og det mærkes. Improvisationens kunst er tydeligvis en rettesnor, og især Kristoffers Jens Albinus brænder igennem på lærredet.
Efter instruktørens eget udsagn lever en komedie ikke uden de nødvendige vitamintilskud. “Direktøren for det hele” har tydeligvis været endnu en leg med mediet, hvor den danske folkekomedietradition får en tur igennem den trierske vridemaskine, og hvor handlingens særegne drejninger og komediens underliggende drama er de vitaminer, der skal til. Det er en befrielse af se Lars von Trier gebærde sig i mere lokale omgivelser efter mange år på filmens verdensscene. Selv om “Direktøren for det hele” ligner en auteurs tilbagelænede venstrehåndsarbejde, er det stadig med væsentligt højere bundniveau, end hvad de fleste danske komedier formår at præstere.
Lars von Triers seneste guldæg vil nok ikke gå over i historien for sine tekniske kompetencer, selv om tanken om Automavision rummer en vis fascination. Væsentligere er dog den velslebne og tragikomiske fortælling, der udsættes for konditioner og hårde afprøvelser i von Triers egen version af et dansk folkekomedieunivers. Bedst er – ud over de muntre indslag og metafilmiske referencer – det veloplagte og tilsyneladende improvisatoriske skuespil fra særligt Kristoffers Jens Albinus. Alligevel fornemmes det, at “Direktøren for det hele” blot er et stykke venstrehåndsarbejde fra en instruktør, der har noget større i vente.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet