Dødens gab
Udgivet 26. aug 2012 | Af: DjBeau | Set på Blu-Ray
“Dødens gab” er en af de forholdsvis få film, der ikke blot er et enestående, enkeltstående værk, men et filmhistorisk fænomen. Før “Dødens gab” sørgede filmselskaberne for aldrig at lægge premieren på større produktioner om sommeren i frygt for, at det gode vejr ville holde publikum væk fra biografsalens mørke. Universal valgte alligevel at tage chancen, og inden længe havde “Dødens gab” – som den første film nogensinde – indtjent mere end 100 millioner dollars i de amerikanske biografer, og den blev dermed den allerførste sommer-blockbuster. Filmen blev ikke blot en kommerciel succes, den har også fæstnet sig dybt i vores kulturelle bevidsthed – selv i dag, 37 år efter premieren, lurer den irrationelle frygt for hajer i hovederne på badegæster over hele verden.
Før “Dødens gab” var Spielberg endnu ikke et navn i Hollywood. Han havde forinden lavet en vis mængde tv-arbejde samt to spillefilm, hvoraf kun den ene var udset til at udkomme i biograferne, men det var først, da han lavede “Dødens gab” (i en alder af blot 27 år!), at han for alvor fik sit gennembrud og beviste, at han var en haj til instruktion. Og “Dødens gab” er vitterligt fremragende fortalt. Narrativen følger en klar og stram linje, men er stadig ikke for tætpakket til at rumme svært troværdige karakterer og deres motiver. Det er (i mangel af en bedre vending) klassisk moderne Hollywood, når det er bedst – men hvordan kan det også være andet, når Spielberg med netop denne film blev en pioner inden for denne nye fortællestil.
“Dødens gab” er især kendt for den ikoniske, improviserede replik ”We’re gonna need a bigger boat”, men for denne anmelder vil filmens højdepunkt altid være scenen, hvor den garvede hajfisker Quint, spillet af Robert Shaw, holder sin enetale om krigsskibet USS Indianapolis’ forlis under 2. verdenskrig. Scenen er i sig selv et fantastisk narrativ, der bygges op i en lystig stemning, for pludseligt, men ubesværet at forvandle sig til et gribende drama. Og lige så gnidningsfrit som dramaet begyndte, kommer en helt naturlig forløsning, som tillader os at trække vejret igen. Det er ikke bare en af filmens bedste scener, men en af filmhistoriens bedste.
Præsenteret i 2.35:1. Det er vitterligt ikke til at se, at dette transfer har rødder i et filmnegativ, som snart har 40 år på bagen. Teknikerne har udført et stykke arbejde i særklasse med restaureringen af de ellers svært medtagne filmruller. Farverne fremstår funklende klart med den særligt fede lød, som netop celluloid fra 1970’erne præsenterer, og alt skidt og snavs er fjernet, uden at det går ud over de naturlige gryn. Komprimeringsartefakter kan man godt droppe at kigge efter – de eksisterer ikke på dette fænomenale transfer.
DTS-HD 7.1. På trods af at der er tale om et ganske gedigent lydspor, leverer det ikke en kraftpræstation på linje med billedsiden. Optageudstyret er bedre nu om dage, og selv om eksempelvis dialogen i “Dødens gab” for det meste er dejlig sprød, mangler den tonale bredde, som vi har vænnet os til i nyere film. John Williams musik lyder til gengæld hamrende godt og får med en spredning over alle kanaler den fylde, som den fortjener. Filmen vandt i sin tid en Oscar for bedste lyd, og der er bestemt masser at komme efter. Især forekommer en bemærkelsesværdig brug af enkeltstående lydelementer i en af filmens markante scener, hvor en bekymret Brody sidder på stranden og beskuer de badedragtsbeklædte stykker hajføde, som plasker rundt i vandet.
Ud over de obligatoriske fraklippede scener samt et par fine featuretter indeholder skiven to dokumentarer, der tilsammen varer tre timer og 40 minutter. Det er en god portion, men det er tiden værd! Den første, “The Making of Jaws”, traver langsomt og grundigt gennem produktionen fra de første overvejelser til dens premiere, mens “The Shark Is Still Working” fokuserer mere på filmen som sensation. På trods af flere gentagelser de to dokumentarer imellem supplerer de hinanden glimrende og bryder på masser af interessante anekdoter fra den ofte totalt kaotiske produktion.
Hvorfor i alverden sidder du her endnu? Ud og køb filmen!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet