Efter stormen
Udgivet 23. maj 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Privatdetektiver og regnvejr er normalt noget, der ses i hårdkogte noir-krimier. Men selv om Ryota lever af at overvåge utro mænd og kvinder, imens en tyfon vælter vand ned over Japan, er “Efter Stormen” langt fra Sam Spade og Philip Marlowe. Hirokazu Kore-eda fortsætter i stedet den nøgternt registrerende drama-stil, der indbragte ham en pris i Cannes for “Min søns familie”. En historie om klodsede mænd, skeptiske kvinder og så de tavse børn i midten fortalt med ømt bid og skarpt vid.
Hiroshi Abe er som Ryota en fantastisk klovn, der først træder ind på scenen, efter hans mor og søsters sladder effektivt har sat ham i bås som halvstuderet døgenigt. Lidt for høj og akavet, men samtidig med en vis indædt karisma, især når han er på arbejde. Han er faktisk rigtig god til at forhandle underhåndsaftaler hjem med ulykkelige, bedragne ægtefolk. Det er alt det der med hans eget ægteskab, der halter. Så han kombinerer da bare de to og overvåger sin ekskone og hendes nye kæreste. Som det meste, er det uden stort andet formål end at nære sin egen elendighed.
Og nudelsuppe på nudelsuppe. Der spises næsten hele tiden i “Efter Stormen”, og på den måde er Kore-edas film måske en af de mest præcise gengivelser af menneskelivet anno 2017. De store eksistentielle spørgsmål, jovist, men nu skal vi have noget i skrutten. I pauserne ind imellem sker der noget med Ryota, men kun i ganske diskrete ryk mod en troværdig genstart af det kuldsejlede liv. Kore-eda arbejder med de små detaljer, og Hiroshi Abe, Kirin Kiki og Yoko Maki som Kyoko bruger dem flot til at tegne vedkommende portrætter.
Detektiven går ud i natten og efterlader den sexede femme fatale på motelværelset. Det bliver aldrig anderledes. Det var derfor Chandler, Simenon og Turell kunne blive ved med at spinde heltene ind i nye sager. Omvendt håber man, at Ryota kommer videre “Efter stormen”. Selv om det selvfølgelig betyder, at man ikke får nogen efterfølgere til Kore-edas fine værk. Et hårdkogt dilemma.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet