Ejersbo
Udgivet 24. nov 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Kort tid før sin død i 2008 bad forfatteren Jakob Ejersbo sin ven, Morten Alsinger, om en sidste tjeneste: at få sine jordiske rester spredt på toppen af Kilimanjaro-bjerget i Tanzania. Fem år senere sætter Alsinger sig for at indfri Ejersbos sidste ønske. I selskab med Ejersbos litterære samarbejdspartner, Christian Kirk Muff, sætter han kursen mod Afrikas top i en sidste hyldest til den afdøde ven. Den strabadserende tur mod bjergets tinde danner en usentimental, rørende ramme om “Ejersbo” – en ellers meget traditionel biografifilm, der præsenterer hovedstationerne i den store forfatters alt for korte liv.
Hvor Alsinger virker afklaret og fåmælt, er Muff mere højspændt. Han taler og taler. Han klager, klynker og brokker sig over den udmattende rejse i en talestrøm, der selv grænser til det udmattende. Men det er også ham, der tegner det billede af Ejersbo, der føles mest ærligt og komplekst. Han taler om en forfatter, hvis stigende ambitionsniveau kulminerede i en besættelse med det store Afrika-projekt, som udmøntede sig i de tre posthumt udgivne bøger “Eksil”, “Revolution” og “Liberty”. Det var de bøger, der blev hans livs formål. Det var dem, som kun han kunne skrive takket være sin opvækst i Tanzania, som gav ham en særlig indsigt – en fod på hver side af et enormt socialt og økonomisk skel.
Men det er altså det nutidige drama på bjerget, der er styrken. Det er her, portrættet hæver sig over de gængse biodoku-former. Her beskrives Ejersbo som menneske gennem de aftryk, han har sat hos to nære venner. Både det gode og dårlige. Beundring og inspiration. Vrede og frustration. Klarer de turen mod toppen? Og hvorfor overhovedet gøre forsøget? Er der mening i lidelserne? Det drama er en film værd i sig selv.
Mens Alsinger og Muff klatrer mod toppen af Kilimanjaro, dykker “Ejersbo” ned i forfatterens livshistorie og tegner et grundigt og redeligt portræt. Men den talking heads-drevne livshistorie overskygges af rammefortællingen på bjerget, som indirekte siger en masse om, hvem Ejersbo var for sine nærmeste, og bringer ham tilbage til Afrika, hvor han hører hjemme.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet