Elle
Udgivet 15. mar 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der findes på det store internet en tilbagevendende joke, hvor billeder af Gameboys, slim på dåse og Beanie Babies ledsages af teksten ’Only 90’s kids will remember'. En af dem, der aldrig er billeder af, er Paul Verhoeven, selv om hans film var prototypen på årtiets ironiske flirt med det smagløse og overdrevne. Måske fordi halvfemserbørnene ikke måtte se “Iskoldt begær” eller “Starship Troopers” for deres mødre. De får en ny mulighed nu, for Paul Verhoeven er, modsat VHS-bånd og krabbet hår, stadig i live. Med “Elle” vender han nærmest ‘hjem’ til den erotiske thriller. Til sex, vold og bundløse trusser serveret med et skævt hollandsk grin.
Indledningen er egentlig straight nok i al sin chokerende brutalitet: Michèle bliver voldtaget i sit hjem af en maskeret mand. Først kun som lyd, men scenen kommer tilbage med billeder, både som ubehageligt flashback og som historie, der gentager sig. Og så tager det hele en drejning. Michèle har også en form for skjult interesse i sin gerningsmand, måske for at få hævn, måske for at få en rigtig orgasme, hvem ved? Der er intet at aflæse i Isabelle Hupperts stenansigt, mens hun bevæbner sig med en peberspray og vender tilbage til arbejdet som designer af grotesk computervold.
Interessant nok er det også idéen om spil, der kan være problemet. Distancen og manipulationen gennemsyrer universet, så det til sidst lukker sig om sig selv. Vi er i Frankrig, som det altid er på film. Og kun på film. Hvor den kreative klasse bor i palæer, der i Danmark ville være reserveret til de 1 procent, drikker champagne og brokker sig over, at livet som kunstner er pengeløst og hårdt. Tilværelsens ulidelige lethed og alt det der. Når det er værst, bliver det som at se dødsmukke brikker blive rykket rundt om spillepladen/spisebordet. En filmudgave af den falske drøm, der sælges i glittede magasiner. “Elle” på forsiden af Elle.
Heldigvis er Isabelle Huppert i midten, så meget at hun var nomineret til en Oscar og fik en Golden Globe. Michèle er en bizar karakter, på én gang truende og underkuet og passer fremragende til Hupperts tilbageholdte mystik. Hendes status som provokerende ikon er vel også det, der pludselig ophæver en iskold Verhoeven-thriller til noget mere prisvindende fint og fransk. For de enkelte dele er så genkendeligt 90’er-hollandsk. “Elle” er en ordentlig tur, en grov hævnhistorie i dirrende ubalance, alt for meget og, som man sagde for 20 år siden, alt for underholdende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet