End of Watch
Udgivet 29. nov 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Los Angeles er ikke kun Hollywood og Malibu. Det er også Inglewood og South Central. Nu er det jo ikke sådan, at vi ikke kender de steder. De optræder jo perifert i alskens politiserier og gangsterfilm – som regel når en uheldig grønskolling har forretninger at gøre hos latinamerikanske narkokarteller. Men i “End of Watch” kommer vi tættere på. Meget tættere.
Plottet i “End of Watch” er en mindre detalje og viser sig da også først efter en hel time, hvor vi har fulgt to mennesker, der især er interessante på grund af deres veloplagte og charmerende samspil. Det kan tilmed argumenteres, at plottet udelukkende er skabt for at skabe en effektiv og nervepirrende afslutningssekvens. Visse kynikere vil måske beskylde “End of Watch” for hverken at have en dagsorden eller noget på hjerte, men det ville være en fejlvurdering, for selvom den åbenlyse historiefortælling ligger i baggrunden, har “End of Watch” masser at sige. Det er de to mennesker bag uniformerne, Taylor og Zavala, der kommer i første række. Dagligdagen. Privatlivet. Venskabet. Og den konstante fare, der pludseligt kan dukke op på et splitsekund.
En hjemmevideoæstetik præger “End of Watch”, men hvor andre politifilm også går efter en realistisk, håndholdt stil, går instruktøren David Ayer et skridt videre og gør nærmest kameraet til en tredje karakter. Den ene af vores hovedpersoner filmer nemlig det hele til et filmprojekt, men filmprojekt-elementet virker dog noget søgt, og for det meste generer det bare filmens flow. Den realistiske æstetik er én af grundende til, at “End of Watch” fungerer så godt, men hvis bare vores hovedpersoner ikke vidste, at de var med i en film/hjemmevideo, kunne filmen have været anderledes naturalistisk i sit dokumentariske udtryk.
Som sagt er plottet ikke det mest interessante ved “End of Watch”. Det er strissernes dagligdag derimod. Både LAPD, gadepolitiet og forbryderne befinder sig i ét tydeligt hierarki, og måske er politiofficererne ikke klar over den konstante fare, men det er vi, og det er dén viden, der driver spændingen i “End of Watch”, alt imens en stærk kemi og et veloplagt samspil mellem personerne driver selve historien. Hvis det ikke havde været for det forcerede kamera, havde “End of Watch” været en af årets bedste overraskelser.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet