Factory Girl
Udgivet 5. feb 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
I “Factory Girl” vækkes Sedgwick dog atter til live af en overbevisende Sienna Miller, der her påfører sig skuespillerinden og fotomodellens synder og laster med hud og hår. Over for sig har hun en ligeledes velkontrolleret karikering af kunstnerprofeten Andy Warhol i Guy Pearce, der med arrogance bag de mørke solbriller og en gennemgående egocentrisk udstråling rammer ikonet med påfaldende akkuratesse. Og det er nu nok også med netop skuespillet, filmen finder sin absolutte force. Noget mere sjusket synes helheden til gengæld, om end dynamikken intensiveres undervejs.
I New York finder Warhol og Sedgwick ved første øjekast fælles fodslag og bliver fast glamourøst makkerpar til ferniseringer og fester, talk shows og koncerter. Avantgardekunsten blomstrer, og de to rider tilsyneladende på en bølge. Det er der ikke umiddelbart meget kød på, og filmens fragmentariske opbygning bliver da også en lidt ligegyldig kortlægning af nøglescenerne i stjernens liv. Opløftende er derfor højdepunktet i “Factory Girl” – trekantsdramaet mellem de to pågældende celebriteter samt den mere ukendte sangspire Tommy Quinn, som Sedgwick indleder et forhold til. Under overfladen lurer det endelige opgør. Warhol er jaloux og Quinn ligeså. Splittet mellem to mænd tager Sedgwick et endegyldigt valg, men er det nu også det rigtige?
På mange måder er “Factory Girl” en traurig og depraveret historie fortalt igennem enkeltstående scener i en afdød undergrundstjernes liv. Der mangler et afgørende drive, der kan give filmen en væsentlig prægnans. Måske ligger den del i det selvsagt umulige – en kommentar fra Warhol hinsides graven. Det er nemlig hårde anklager, filmen retter mod den afdøde kunstner, der i tiden efter Segdwick i stedet mængede sig med Nico fra Velvet Underground. Så måske blev Andy Warhol i virkeligheden blot selv et produkt af det brug og smid væk samfund, han så hyppigt kritiserede igennem sin kunst.
Stærkest i erindringen står Sienna Miller og Guy Pearces fornemme præstationer i “Factory Girl”, mens filmen som helhed er en fragmentarisk potpourri af scener fra undergrundsstjernen Edie Sedgwicks depraverede liv. Desværre mangler en gennemgribende rød tråd, og kun i glimt udvikler handlingen sig i fængslende, dramatiske vendinger. Anklagerne mod ikoniske Andy Warhol for et medansvar i Sedgwicks for tidlige død er voldsomme, men står af gode grunde uden den nødvendige gensidighed. Mere dynamik er der for så vidt i filmens tidstypiske musikbrug og reelle indfangelse af ånden i begyndelsen på den brug og smid væk kultur, vi i dag alle på godt og ondt er en del af.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet