Fading Gigolo
Udgivet 7. maj 2014 | Af: paideia | Set i biografen
John Turturro, der af de fleste nok huskes som Jesus fra “The Big Lebowski”, instruerer med ret uregelmæssige mellemrum selv film. Der er i øjeblikket en tendens til at beskæftige sig med eksplicit sex på film – jo mere udpenslet, jo bedre (“Adèles liv”, “Nymphomaniac”, “Vådområder”). I god forlængelse heraf har Turturro kastet sig over, hvad der med et fortærsket udtryk kaldes for verdens ældste erhverv med Woody Allen i rollen som verdens måske ældste alfons.
Plottet er en bagatel, men det er ikke vigtigt, for det er en film, der i den grad lever i og af sine karakterer. Først og fremmest i samspillet mellem Turturros lidt vrangvillige prostituerede, der dog efterhånden begynder at værdsætte opmærksomheden og så Allens mere entusiastiske alfons. Allen spiller egentlig den samme figur, som han har gjort i næsten alle sine film, men sat op mod Turturros mere jordnære og fåmælte figur virker det friskt. Scenen, hvor de forhandler om Murrays del af overskuddet, eksemplificerer meget godt, hvordan den dynamik forhindrer Allen i at gå i selvsving. Murray taler og taler, mens Fioravante bare stille sidder og kigger på ham, hvilket får Murray til at overgive sig.
Filmens dialog er veloplagt og ofte uden pauser. Da Murray skal overbevise Fioravante om, at han har sexappeal og appellerer til kvinder, sammenligner han ham med andre mænd, der arbejder med deres hænder og bliver beskidte, og slutter med den vidunderlige kompliment: ”Du er frastødende på en meget positiv måde.” Der er elementer af samfundssatire i filmen såsom de to overklassedamer, der hyrer Fioravante til en ménage à trois, mest af alt fordi de keder sig, men det får heldigvis aldrig lov til at blive en dominerende prædiken. For det er i sidste ende en letbenet sædekomedie, hvilket den fuldt ud vedkender sig, men så til gengæld også lykkes fremragende med.
Dyb er “Fading Gigolo” ikke, men den er til gengæld meget underholdende. Det glæder mig specielt at se, hvordan Turturro og Allen kan spille op af hinanden, og deres scener sammen er klart de bedste i filmen. Den minder på rigtigt mange måder om Woody Allens egne film med samme fokus på de skæve individer og de mere absurde hjørner af hverdagslivet, men der er alligevel en forskel i tone og humor, der for mig virker knapt så navlepillende. Så her en frisk og nyskabende idé: Woody Allen skal for fremtiden kun spille med i andre folks film, som til fulde forstår at udnytte hans trods alt betragtelige komiske talent.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet