Fægteren
Udgivet 29. mar 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Omkring halvvejs inde i “Fægteren” forsøger jeg, at overbevise mig selv om, at det slet ikke er så slemt endda. Hovedrollen spiller jo godt, kostumerne er fine og den tidsperiode og det land, den foregår i, er spændende og relativt uudforsket. Hvor ofte får man lov til at se en film om den sovjetiske besættelse af Estland? Sjældent. Derfor sved det lidt ekstra, da jeg måtte erkende, at “Fægteren” mest af alt er en deprimeret, østeuropæisk discountversion af “Døde poeters klub”, men uden Robin Williams.
Hvor det i “Døde poeters klub” handlede om fri tænkning og kreativitet på en strikt kostskole, handler det i “Fægteren” om retten til sport og fysisk udfoldelse under kommunismen. Og det vil etablissementet naturligvis ikke have noget af. Skolens rektor, der fremstår mere som en personificering af alle fordomme om det sovjetiske system, end som et egentligt menneske, modarbejder fra begyndelsen samtlige af Endels initiativer. Det er den lille frie mand imod det rigide system. Men i modsætning til den dybt konservative forstander i “Døde poeters klub” så har rektoren i “Fægteren” magten til at deportere folk, som det passer ham. Dette ramler uheldigt sammen med, at Endel i forvejen er på flugt fra staten, fordi han blev hvervet til den tyske hær under besættelsen.
Til slut beslutter “Fægteren” sig pludseligt for at blive en sportsfilm. Lidt som i “Hoosiers” bare med fægtning i stedet for basketball. Nu handler det om sportsholdet fra den lille by, der skal trodse alle forventninger og klare sig godt i en stor turnering. Men hvor bedre sportsfilm som netop “Hoosiers” eller nyere “Creed” gør sit ypperste for at få deres respektive sportsgrene til at se spændende ud, så er “Fægteren” aldeles ligeglade med selve fægtningen. Fægtekampene, der skal tjene som højdepunkt, er mest af alt forvirrende og bærer præg af, at man tilsyneladende har forsøgt at løse den problemstilling, at skuespillerne tydeligvis ikke har lært at fægte, ved bare at klippe meget og hurtigt.
Alt, “Fægteren” har at byde på, kommer fra et andet sted, hvor det er gjort bedre. Robin Williams er mere inspirerende i “Døde poeters klub”, og sport er interessant at se på i “Hoosiers”. Det sidste “Fægteren” har tilbage er en interessant setting, der føles underbrugt. Jeg savner Robin Williams.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet