Familien
Udgivet 5. feb 2014 | Af: paideia | Set i biografen






Velkommen til endnu en omgang af min rundtur i mere eller mindre underlige subgenrer. Efter et par mindre vellykkede udgaver af biopic- og dansefilm, har jeg i denne uge opstøvet en ægte klassiker. Opskriften er simpel, men effektiv: Man tager en lille gruppe karakterer med dybt begravede hemmeligheder og et anstrengt forhold til hinanden, lukker dem inde på et afgrænset sted, og så venter man ellers bare på, at alle skeletterne triller ud af skabene. Så er der serveret: Ét styk eksplosivt drama med lige dele tåkrummende pinligheder og hysteriske skænderier. God tur.

Som det ofte er tilfældet i filmatiserede skuespil, er fokus på de dramatiske højdepunkter og personernes indbyrdes forhold snarere end deres indre verden. Det lykkes instruktøren John Wells at forløse sin historie, uden at filmen bliver alt for karikeret eller kunstig. De klaustrofobiske kulisser i det gamle hus, hvor det meste af filmen foregår, afveksles regelmæssigt med udendørsscener, hvor både publikum og filmens figurer kan trække vejret for en kort bemærkning, inden vi igen begiver os ind i mørket (i både overført og bogstavelig betydning).

Ingen anmeldelse af denne film er komplet uden at nævne de fantastiske biroller. Margo Martindale og Benedict Cumberbatch brænder igennem som henholdsvis mosteren og hendes søn. Deres forhold er anspændt og forkrampet. Næsten et vrangbillede på forholdet mellem Streeps karakter og den yngste datter. Men det er Chris Cooper som deres mand og far, der løber med meget af filmen. Modsat de fleste andre karakterer er han afdæmpet og underspillet, og den kontrast udnytter Cooper optimalt. Jeg undrer mig over, at ingen af de ovennævnte er blevet fundet værdige til en Oscar-nominering. I den mindre imponerende ende af spektret finder vi Ewan McGregor, der kæmper (forgæves) med en amerikansk accent og generelt virker voldsomt fejlcastet.







Filmatiserede skuespil bliver ofte kritiseret for at være stive og unaturlige, men jeg var i den grad solgt på “Familien”. Ikke mindst på dens groteske karakterer. Det er drama i yderste potens, hvor nogle af de bedste skuespillere i Hollywood får en chance for at spille med musklerne. Heldigvis tjener skuespillet i sidste ende historien frem for at blive rent teatralsk onani.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet