Familien Bélier
Udgivet 13. maj 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg plejer altid at fremhæve de franske komedier, når jeg løber over endnu et klistret, forudsigeligt og smådumt eksemplar af genren fra Danmark eller Hollywood. De kan lave film, der er hjertevarme og ægte uden, at de bliver for sentimentale. Men franskmændene kan også ramme ved siden af. Det er i hvert fald tilfældet i “Familien Bélier”, hvis gode historie nærmest drukner i sødsuppe, folkekomedie og kærlighedsklichéer.
Det viser sig selvfølgelig, at Paula har en fantastisk sangstemme, som hendes excentriske og gnavne musiklærer mener, kan skaffe hende ind på en prestigiøs sangskole i Paris. Ih, og hun får endda besked på at træne sammen med Gabriel, som i mellemtiden er blevet kæreste med klassens populære pige, men mon ikke der alligevel kan blive plads til den sande kærlighed? Vi skal selvfølgelig lige først have klichéen om misforståelsen, der fører til problemer mellem de to, for man kan da ikke lave en film om teenagekærlighed uden… Det, der irriterer mig mest, er nok, at det er så lidt, der skal til, men hver gang lader det til, man har valgt den letteste løsning.
Det samme gælder skuespillet. Ilian Bergala som Gabriel virker fraværende og landsbyens galleri af originaler overspiller næsten alle sammen fælt. Det er desværre også tilfældet for Paulas mor, der spilles af den ellers ofte betagende Karin Viard. Hendes gestik og mimik er grotesk overdrevet, hvilket muligvis er et resultat af for meget research. Det kan godt være, hendes præstation er realistisk for en døv kvinde, men den er på ingen måde troværdig. Særligt ikke når hun er den eneste af de døve, der er så overdrevet. Louane Emera som Paula er et lyspunkt, der er allerbedst i scenerne med Eric Elmosnino som hendes herligt krakilske musiklærer. Da hun for første gang åbner munden og synger igennem, kigger han overrasket på hende og bemærker tørt: ”Det trængte vist til at komme ud.”
“Familien Bélier” er ikke dårlig. Den er forglemmelig og uden den charme og elegance, der normalt er et karakteristika ved de franske komedier, jeg holder mest af. Man kan tage det som tegn på metaltræthed i fransk film eller derimod konkludere, at oprindelseslandet betyder mindre end en god manuskriptforfatter og en dygtig instruktør. De mangler begge i “Familien Bélier”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet