Fantastic Four
Udgivet 5. aug 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Åh ja. Endnu et superheltehold, der redder verden. Og dog. For dette reboot af en af 20th Century Fox’ Marvel-franchises bringer noget andet end Marvel Studios’ kronisk ironiske farveladehelte. I “Fantastic Four” er teinten holdt i kølig gråblå, imens en ny generations absolut dygtigste skuespillere underspillet forsøger at tage rejsen fra ung til voksen. De fire har en ild, der brænder. En krop, som vokser, imens de kæmper med følelsen af enten at være stor og grim(m) som sten eller bare helt usynlig. Marvel Comics’ ældste superheltehold bruges denne gang til noget langt klogere end at tæve endnu en CGI-skurk. Og det i en overraskende hardcore sci-fi-indpakning.
Det mest interessante er spillet imellem de unge talenter. Som når “Whiplash”-trommedrengen, Miles Teller, som Reed sender et forsigtigt ungdomsblik i retning af Kate Mara, der fik sit gennembrud i “House of Cards”. Eller når Michael B. Jordans rodløse Johnny tager sit coming-of-age-opgør med farmand, hvor det i øvrigt er værd at bemærke den diskrete fuckfinger til den ækle hverdagsracisme, idet det ikke er den sorte Jordan, der er adopteret, men i stedet den hvide søster Sue. Såkaldte fans var i oprør, over at den sorte Jordan var castet i en historisk set hvid rolle, men som farveblind vil jeg i stedet rose valget af den bedste til rollen – Jordan er en dygtig flab som den menneskelige flamme, Johnny Storm.
Så langt er vi ikke endnu. Det (for)tegnede forlæg skal passes. Den kloge har briller, den onde har skæg, og i overtydelige vendinger skal superhelteholdet have serveret livsvisdom fra farmand Storm, der forklarer dem, at de er bedre sammen end hver for sig. Den visdom giver skurken Doom ikke meget for. Han kan selv. Men han er ikke bare ond uden grund. Ligesom franchise-fætteren hos “X-Men” så har Doom samme problem som Magneto. Han har tabt troen på menneskeheden. De har haft chancen. Og det er ikke ondskab, men bare et andet, mere dystert syn på sagen end den glatbarberede Reed har.
Til sidst kan de fantastiske fire ikke kæmpe imod mere. Kæmpe imod superheltegenrens trang til endelige opgør og en historie, der peger frem mod flere endelige opgør i sequels og prequels. Men inden dommedag afværges, er der flirtende ungdomsblikke, Jules Verne-rejser og en teleporter bygget af et 12-årigt geni på en skrottet bil og en Nintendo 64. Det er næsten fantastisk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet