Fantomdrengen
Udgivet 12. apr 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Vil du se en film om et barn i kemoterapi? Ikke lige i aften, siger du? Hellere en superheltefilm med skurke og onde planer? I “Fantomdrengen” får du begge dele. En drengs kamp imod kræft spejles her tidstypisk i superheltegenren. Det er åbenbart lettere at forholde sig til banditter og helte end et barn, der risikerer at dø.
Superheltetricket er så her, at Leo under behandlingen kan forlade sin krop som et Fantom. Han kan flyve, gå igennem vægge og kommunikere direkte tilbage til politibetjenten, der har brækket sit ben. Politimanden mangler krop og øjne derude. En journalist bliver krop, imens Leo giver ham øjne til at fange skurken, der vil hacke New Yorks computere, hvis ikke han får en milliard. Hele den historie er vældig klassisk, nærmest lidt gammeldags Tintin, hvor helten fanges, undslipper, fanges osv.
Den herlige skurk ved ikke kun, at han er med i en tegnefilm. Han kender også til andre film. Referencerne sidder løst, som da han som en anden Oberst Kilgore fortæller, at han ”elsker duften af brændende by om natten.” Sådan fortsætter “Fantomdrengen” med at være bevidst om sig selv, hvilket da naturligvis også betyder, at politibetjenten i kørestolen må finde sig i at blive James Stewart fra “Skjulte øjne”. De mange referencer fjerner dog lidt fokus fra den kræftramte dreng, der i sidste ende mest er et påskud for at fortælle en historie om politi og røvere.
Alligevel synes jeg, at “Fantomdrengen” giver fornyet mening til de mange superhelte, der slås for tiden. For verden er aktuelt fuld af så meget skidt. Krig og kræft. Så det kan være befriende at virkelighedsfjerne sig lidt. At lade kræften være en mand med et flækket fjæs, der skal fanges, inden det er for sent. Det er i det mindste til at forstå.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet